ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Zarządzenie Nr 242/2022 Starosty Nowomiejskiego z dnia 30 czerwca 2022

Informacja ogłoszona dnia 2022-08-02 22:00:24 przez Krzysztof Andrzejczak

w sprawie wprowadzenia Programu zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego

Na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 528) oraz Komunikatu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 roku w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MRiF z 2016r. poz. 28) zarządzam,co następuje:
§ 1. Wprowadza się Program zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego w obrębie audytu wewnętrznego prowadzonego w Starostwie Powiatowym w Nowym Mieście Lubawskim, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Procedura określona w § 1 ma zastosowanie do Audytora wewnętrznego oraz do przeprowadzanych przez niego audytów wewnętrznych w Starostwie Powiatowym w Nowym Mieście Lubawskim i w jednostkach organizacyjnych Powiatu Nowomiejskiego.
§ 3. Wykonanie zarządzenia powierza się audytorowi wewnętrznemu.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Program zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego w Starostwie Powiatowym w Nowym Mieście Lubawskim

I. Podstawowe informacje
  1. Program zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego, zwany dalej Programem, został opracowany na podstawie Standardu audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych nr 1300, ogłoszonego w Międzynarodowych Standardach Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego, stanowiących załącznik do Komunikatu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 roku w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MRiF z 2016r. poz. 28)
  2. Program jest integralną częścią zarządzania audytem wewnętrznym, która stanowi podstawę do oceny jego działalności.
  3. Program służy zapewnieniu, że audyt wewnętrzny:
  1. działa zgodnie z Kartą audytu wewnętrznego, Procedurami audytu wewnętrznego oraz Kodeksem Etyki Audytora Wewnętrznego,
  2. działa w sposób skuteczny i wydajny,
  3. jest postrzegany jako przysparzający wartości dodanej i usprawniający funkcjonowanie jednostki.
  1. Program obejmuje wszystkie aspekty działań audytu wewnętrznego, w tym także
  1. usługi doradcze,
  2. oceny wewnętrzne i zewnętrzne,
  3. informowanie o wynikach kierownika jednostki,
  4. procedurę opracowywania i wprowadzania odpowiednich działań naprawczych i innych zaleceń.

II. Oceny wewnętrzne
  1. Oceny wewnętrzne obejmują:
    1. bieżące monitorowanie działalności audytu wewnętrznego,
    2. okresowe przeglądy przeprowadzone drogą samooceny przez audytora wewnętrznego.
  2. Bieżące monitorowanie jest nieodłączną częścią zarządzania audytem wewnętrznym i składa się z zasad, procedur i praktyki, które służą nadzorowi i pomiarowi działalności audytu wewnętrznego.
  3. Do narzędzi wykorzystywanych przy bieżącym monitorowaniu zalicza się:
    1) nadzorowanie wykonywania zadań przez Audytora wewnętrznego,
  1. listy kontrolne oraz inne narzędzia weryfikujące zgodność pracy Audytora wewnętrznego z przyjętymi procedurami,
  2. regularny przegląd dokumentacji roboczej audytu (akt bieżących),
  3. zarządzanie czasem obejmujące monitoring realizacji planu audytu,
  4. analizę innych wskaźników działalności (np. cykl audytu),
  5. zatwierdzanie wszystkich ostatecznych sprawozdań i określonych zaleceń, dokumentów przez Audytora wewnętrznego.
  1. Odpowiedzialność i nadzorowanie zadań przez Audytora wewnętrznego wymagają:
    1) wiedzy, umiejętności i innych kompetencji, które są niezbędne do wykonania zadania,
  1. zapewnienia realizacji zadania zgodnie z przyjętym programem (wszelkie ewentualne zmiany powinny być udokumentowane – zmiana programu),
  2. przyjęcia wiarygodnych dowodów stanowiących podstawę do przedstawienia ustaleń, wniosków i zaleceń z zadania,
  3. zapewnienia odpowiedniej jakości przekazywanych informacji (dokładne, obiektywne, jasne, konstruktywne i dostarczone na czas),
  4. zapewnienia osiągnięcia zamierzonych celów zadania,
  5. dbania o możliwości rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji.

III. Okresowe przeglądy
  1. W celu weryfikacji zgodności działalności audytu wewnętrznego z Kartą audytu wewnętrznego, Procedurami audytu wewnętrznego oraz Kodeksem Etyki Audytora Wewnętrznego – Audytor wewnętrzny przeprowadza raz w roku okresowe przeglądy w formie samooceny
  2. Samoocena umożliwia wykrywanie ukrytych problemów i nieefektywności w procesie zarówno audytu jak i otoczeniu zewnętrznym oraz pozwala określić ogólny stopień zgodności, dotyczącej całej działalności audytu wewnętrznego ze Standardami audytu. O wynikach samooceny Audytor wewnętrzny informuje Starostę.
  3. W ramach okresowych przeglądów Audytor wewnętrzny dokonuje:
  1. analizy ryzyk związanych z realizacją celów, zawartych w rocznym planie audytu,
  2. przeglądu dokumentacji roboczej audytu (akta stałe i bieżące) pod kątem zgodności z ustanowionymi zasadami i procedurami,
  3. przeglądu wskaźników wydajności audytu poprzez bieżące monitorowanie czasu pracy przeznaczanego na realizacje zadań,
  4. dokonywanie analizy porównawczej (benchmarking) w zakresie stosowania dobrych praktyk, opracowanych zgodnie z zasadami i procedurami audytu - właściwym i pomocnym punktem odniesienia są informacje upowszechniane przez Ministerstwo Finansów, fora branżowe, szkolenia i wymiana doświadczeń, spotkania ze środowiskiem audytorów wewnętrznych.

IV. Oceny zewnętrzne
  1. Oceny zewnętrzne powinny być przeprowadzane co najmniej raz na 5 lat przez wykwalifikowaną, niezależną osobę lub zespół spoza jednostki.
  2. Obowiązek przeprowadzenia oceny zewnętrznej wynika z faktu, że jakkolwiek oceny wewnętrzne są korzystne dla zapewnienia jakości świadczonych usług, nie wystarczają jednak do zapewnienia w pełni obiektywnych wyników.
  3. Ocena zewnętrzna dotyczy całokształtu działalności audytu wewnętrznego, pod kątem zgodności ze standardami, definicją audytu wewnętrznego, kodeksem etyki oraz, w razie potrzeby zawierać powinna odpowiednie zalecenia dotyczące wprowadzenia usprawnień. Wyniki oceny zewnętrznej są przedstawiane Staroście.
  4. Zewnętrzna ocena jakości audytu wewnętrznego może być przeprowadzona przez:
    1. niezależny zespół oceniający spoza jednostki, pod kierownictwem wykwalifikowanego i doświadczonego zawodowego Audytora wewnętrznego,
    2. samoocenę Audytora wewnętrznego z niezależną walidacją wykonaną przez wykwalifikowaną i niezależną osobę lub zespół,
    3. przegląd partnerski.
  1. Ocena zewnętrzna dokonana przez niezależny zespół - polega na przeprowadzeniu oceny przez wykwalifikowany i niezależny zespół, który posiada wiedzę z zakresu Standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych, metodologii oceny oraz najlepszych praktyk audytu wewnętrznego. Zespół oceniający pracuje w siedzibie jednostki, przeprowadzając rozmowy, badania, sporządzając zestawienia i analizy porównawcze oraz przeglądy dokumentacji roboczej. Wyniki przeprowadzonej oceny są przekazywane Audytorowi wewnętrznemu oraz Staroście. Informacja o wynikach wskazuje na zgodność lub brak zgodności działalności audytu wewnętrznego ze Standardami oraz zawiera zalecenia przeprowadzenia możliwych usprawnień.
  2. Walidacja samooceny - dokonywana jest przez niezależną i kompetentną osobę lub zespół, która/y zatwierdza prawidłowość przeprowadzenia samooceny i uzyskanych dzięki niej wyników. Oprócz badania samooceny, walidator potwierdza niektóre z czynności samooceny, odbywa wizytę na miejscu, gdzie rozmawia z
    członkami wyższego kierownictwa. Końcowym efektem oceny zewnętrznej jest zatwierdzenie sprawozdania Audytora wewnętrznego, dotyczącego zgodności audytu wewnętrznego ze Standardami lub sporządzenie osobnego raportu wyszczególniającego wykryte rozbieżności. Warunkiem zastosowania tej metody jest wcześniej przeprowadzona samoocena przez Audytora wewnętrznego.
  3. Przegląd partnerski – polega na przeprowadzeniu niezależnej oceny zewnętrznej przez Audytora wewnętrznego lub zespół Audytorów wewnętrznych. Podstawą przeprowadzenia oceny jest porozumienie jednostek samorządu terytorialnego
V. Wyniki i monitoring programu zapewnienia i poprawy jakości
  1. Przynajmniej raz do roku Audytor wewnętrzny przekazuje Staroście informację o
    wszystkich działaniach podjętych w ramach obowiązującego Programu, z uwzględnieniem wyników ocen wewnętrznych i zewnętrznych oraz odpowiednie plany działań naprawczych.
  2. Audytor wewnętrzny zapewnia prawidłowe wdrożenie działań naprawczych i usprawniających prowadzenie audytu wewnętrznego oraz informuje o tym Starostę.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2022-08-02
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Andrzej Ochlak
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2022-08-02 21:58:05
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Krzysztof Andrzejczak
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2022-08-02 22:00:24
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Krzysztof Andrzejczak
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2022-08-02 22:16:05
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
271 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony