ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-05-04 10:51:53 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

Rada Powiatu stanowi akty normatywne

o charakterze:

  • aktów prawa miejscowego – obowiązujące na obszarze powiatu dotyczącym m.in. spraw, które wymagają uregulowania w statucie powiatu, spraw porządkowych, czy szczególnego trybu zarządzania mieniem powiatu. Niezwłocznie po podjęciu, podlegają przekazaniu do publikacji i ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
  • aktów kierownictwa wewnętrznego – podejmowanych na mocy art. 12 ustawy o samorządzie powiatowym, ustalającym jego kompetencje lub na mocy innych ustaw szczególnych. Do nich zalicza się uchwały z zakresu organizacyjnego, finansowego, zatwierdzającego lub przyjmującego;
  • stanowiska i apele – podejmowane w celu zajęcia stanowiska Rady w określonej sprawie lub stanowiące niewiążące prawnie wezwanie do zajęcia decyzji przez inny organ;
Tryb podejmowania uchwał przez radę powiatu określają przepisy ustawy o samorządzie powiatowym i statut powiatu. W § 18 ust. 1 Statutu Powiatu Nowomiejskiego określono inicjatywę uchwałodawczą, czyli wystąpienia z wnioskiem o podjęcie uchwały o określonej treści, które przysługuje:

  • przewodniczącemu rady,
  • komisjom rady,
  • klubowi radnych,
  • co najmniej 7 radnym,
  • zarządowi powiatu,
  • staroście.
Zarząd Powiatu podejmuje akty, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o samorządzie powiatowym oraz statucie. Rozpatruje sprawy należące do jego kompetencji i rozstrzyga je w formie uchwał. W przypadkach określonych przepisami szczególnymi podejmuje decyzji lub postanowienia. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
Projekt uchwały Rady, Zarządu Powiatu lub inny akt normatywny powiatu winien być opracowany zgodnie z ZASADAMI TECHNIKI PRAWODAWCZEJ (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku - Dz. U. Nr 100, poz. 908).
Projekt uchwały przygotowuje inicjator jej podjęcia lub komórka wiodąca (wydział, referat, jednostka organizacyjna powiatu) merytorycznie wykonująca zadania z danego zakresu. Przygotowaniu podlega treść projektu uchwały wraz z jego uzasadnieniem.
Do elementów projektu uchwały zaliczamy:

  • część komparacyjna (nagłówkowa), określająca tytuł możliwie najzwięźlej, jednakże adekwatnie do treści;
  • podstawa prawna, uprawniająca określony organ do podjęcia stosownego aktu;
  • postanowienia merytoryczne (również i źródła pokrycia wydatków, jeżeli dotyczy to spraw finansowych);
  • postanowienia końcowe (wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały, organu sprawującego nadzór, termin wejścia w życie, ewentualnie sposób podania do publicznej wiadomości).

Uzasadnienie natomiast powinno stanowić wyjaśnienie zastosowania konkretnych przepisów zacytowanych w podstawie aktu. Ponadto komórka merytoryczna argumentuje potrzebę podjęcia aktu wraz z ujęciem ewentualnych skutków finansowych jego realizacji. Dodatkowo jeżeli projekt powoduje skutki finansowe dla powiatu, uzgadnia się go ze Skarbnikiem Powiatu, który aprobuje go parafką. Projekt aktu normatywnego przed przekazaniem organom powiatu do rozpatrzenia wymaga uprzednio uzgodnienia pod względem prawnym z Zespołem Radców Prawnych.
Realizując obowiązek spoczywający na powiecie, wynikający z zapisów ustawy o dostępie do informacji publicznej akty normatywne, ich załączniki i uzasadnienia przedkładane winny być w formie elektronicznej do Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich.
« powrót do poprzedniej strony