ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-05-04 10:58:25 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

Podstawowym aktem prawnym regulującym sposób załatwiania spraw przez organy administracji publicznej jest ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. Nr 98 poz. 1071 z 2000 r.).

Prawo uzyskania informacji.
Obywatel ma prawo żądać od organu administracji publicznej (urzędnika) należytych i wyczerpujących informacji o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą wpłynąć na ustalenie praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Jeżeli zapytany urzędnik nie zna danej problematyki, powinien ustalić i wskazać kompetentną osobę do załatwienia sprawy i udzielenia niezbędnych wyjaśnień.
Działania urzędu (urzędnika) powinny być tak ukierunkowane, aby strony i inne osoby nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa ( art. 9 KPA).

Terminy załatwiania spraw przez urząd.
Organ administracji publicznej, jakim jest Starostwo obowiązany jest do załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki.
Sprawy, które nie wymagają zbierania informacji, dowodów lub wyjaśnień powinny być załatwione niezwłocznie w oparciu o dowody przedstawione przez stronę.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić w ciągu jednego miesiąca, zaś sprawy skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Odwołanie od decyzji lub postanowienia do organu wyższego stopnia powinno być rozstrzygnięte w ciągu jednego miesiąca. Przedłużenie terminu może nastąpić w szczególności, gdy opóźnienie wynika z winy samego zainteresowanego.
Urząd powinien w każdym przypadku nie terminowego załatwienia sprawy powiadomić stronę, podając przyczynę zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy (art. 35 i 36 KPA).

Opłata skarbowa.
Obywatel ma prawo do uzyskania informacji na temat odpłatności związanej ze złożeniem wniosku w danej sprawie oraz jej wysokości.
Opłatę skarbową można uiścić w kasie tutejszego Starostwa, w kasach banków, poczty.

Odwołania.
Obywatel ma prawo odwołać się od decyzji wydanej przez urząd pierwszej instancji. Urząd umieszcza informację o możliwości odwołania się od decyzji. W pouczeniu urząd określa instancję, do której należy się odwołać oraz termin wniesienia odwołania.
Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia za pośrednictwem urzędu, który wydał decyzję. Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, ze obywatel nie jest zadowolony z jej załatwienia.

Zaskarżanie decyzji do sądu administracyjnego.
Decyzje wydana niezgodnie z prawem można zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA).
Skargę można wnosić po wyczerpaniu możliwości odwoławczych od decyzji. Na złożenie skargi zainteresowana osoba ma 30 dni od uzyskania wiadomości o decyzji.

Skargi i wnioski.
Każdy obywatel ma prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych (ministrów, wojewody) oraz do organów samorządowych ( starosty, burmistrza, wójta).
Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 63 Konstytucji RP).
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszanie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 KPA).
« powrót do poprzedniej strony