ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: XLVIII /330/10Drukuj informacjęAkt prawny: XLVIII /330/10

Szczegóły informacji

XLVIII /330/10

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: XLVIII/2010

Kadencja: III kadencja

Data wejścia w życie: 2010-01-25

Data podjęcia/podpisania: 2010-01-25

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2010-01-25

Tytuł aktu:

w sprawie stanowiska dotyczącego systemu kształcenia zawodowego.

Na podstawie:

Na podstawie art.4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz § 8 Statutu Powiatu Nowomiejskiego stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXXIII/245/09 Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 27 stycznia 2009r. w sprawie uchwalenia zmiany Statutu Powiatu Nowomiejskiego (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2009 r. Nr 28 poz. 511) Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uchwala, co następuje:

Treść:

§ 1. Rada Powiatu mając na uwadze sytuację w systemie kształcenia zawodowego postuluje o podjęcie natychmiastowych działań na rzecz jej poprawy przez uprawnione do tego organy Państwa.
Szczegółowe postulaty stanowią załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Uchwałę kieruje się do Ministra Edukacji Narodowej.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do uchwały Nr XLVIII/330/10
Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim
z dnia 25 stycznia 2010r.




Stanowisko
Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim
dotyczące konieczności wprowadzenia zmian
do obecnego systemu kształcenia zawodowego


Stwierdzamy, że:

1. Tradycyjny system kształcenia zawodowego na poziomie ponadgimnazjalnym pod względem uzyskiwanych przez absolwentów kwalifikacji nie spełnia oczekiwań pracodawców.
2. Nie ma możliwości właściwego przygotowania uczniów do wykonywania danego zawodu bez czynnego udziału zakładu pracy w cyklu kształcenia. Jedynie w zakładach pracy uczeń może przy pomocy nowoczesnego wyposażenia i technologii kształcić praktyczne umiejętności. Samorząd, głównie ze względów finansowych, nie jest w stanie zapewnić ani na bieżąco modernizować odpowiedniego parku maszynowego oraz technologii w prowadzonych placówkach oświatowych.
3. Współpraca zakładów pracy i szkół prowadzących kształcenie zawodowe jest gwarancją opracowania, weryfikacji i modyfikacji programów nauczania (w tym również programów praktyk zawodowych) odpowiadających potrzebom rynku pracy.
4. Nauka w Zasadniczych Szkołach Zawodowych trwa zbyt długo, zbędne jest przywiązanie do funkcjonowania szkół w cyklu rocznym.

W związku z tym w obecnym systemie kształcenia zawodowego należy:

1. Podstawy programowe kształcenia w zawodach formułować tak, aby szkoły mogły w szerszym niż dotychczas zakresie, określać i modyfikować programy nauczania i programy praktyk zawodowych uwzględniając wymagania i potrzeby zakładów pracy.
2. W ramowych planach nauczania zwiększyć udział czasu zajęć kształcenia zawodowego w stosunku do czasu zajęć kształcenia ogólnego (odpowiednia naszym zdaniem proporcja to 60% kształcenia zawodowego i 40% kształcenia ogólnego).
3. Należy rozważyć możliwość funkcjonowania Zasadniczych Szkół Zawodowych w cyklu półrocznych semestrów.
4. Uwzględniać wymagania pracodawców w przygotowaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, a szczególnie etapu praktycznego.
5. W systemie rekrutacji na kierunkowe studia wyższe określić zasady uwzględniania wyników kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych.
6. Wprowadzić ulgi finansowe dla pracodawców zajmujących się praktycznym kształceniem zawodowym młodzieży (np. odpisywanie kosztów ponoszonych w związku z kształceniem zawodowym).
7. Zabezpieczyć środki na promocję szkolnictwa zawodowego.
8. Wprowadzić systemowe „mechanizmy” finansowania współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi, np. poprzez możliwość przeznaczania części podatków płaconych przez pracodawców na finansowanie współpracy.
9. Doskonalić nauczycieli kształcenia zawodowego w zakresie efektywnej współpracy z pracodawcami.
10. Zwiększyć ilość środków zewnętrznych na kształcenie zawodowe (projekty)- tworzenie pracowni przedmiotów zawodowych.
11. Utworzyć warsztaty szkolne dla zawodów mechanik pojazdów samochodowych, stolarz, kucharz małej gastronomii przy centrach kształcenia praktycznego.
« powrót do poprzedniej strony