ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: 123/653/2010Drukuj informacjęAkt prawny: 123/653/2010

Szczegóły informacji

123/653/2010

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: 123/2010

Kadencja: III kadencja

Data wejścia w życie: 2010-02-09

Data podjęcia/podpisania: 2010-02-09

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2010-02-09

Tytuł aktu:

w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Dziecka w Pacółtowie

Na podstawie:

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz § 14 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych (Dz. U. Nr 201, poz. 1455), Zarząd Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uchwala, co następuje:

Treść:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka w Pacółtowie stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim i Dyrektorowi Domu Dziecka w Pacółtowie.

§ 3. Uchyla się uchwałę Nr 147/667/2005 Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 14 października 2005 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Dziecka w Pacółtowie.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1
do uchwały Nr 123/653/2010
Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim
z dnia 9 lutego 2010r.


REGULAMIN DOMU DZIECKA W PACÓŁTOWIE

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1


1. Regulamin organizacyjny Domu Dziecka w Pacółtowie określa organizację i zasady funkcjonowania placówki.
2. Regulamin został opracowany w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Mieście Lubawskim.

§ 2


Ilekroć w regulaminie mowa jest o placówce należy przez to rozumieć Dom Dziecka w Pacółtowie.

§ 3

Dom dziecka w Pacółtowie działa na podstawie następujących aktów prawnych:

1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity z 17 czerwca 2009 r. Dz. U. Nr 175, poz. 1362).
2) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 ),
3) ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela ( tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz.674 z późn. zm )oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych mających zastosowanie w odniesieniu do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Domu Dziecka.
4) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych ( Dz. U. z 2007 r. Nr 201, poz.1455 ),
5) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardów opieki i wychowania w placówkach opiekuńczo –wychowawczych oraz nadzoru nad działalnością ośrodków adopcyjno - opiekuńczych ( Dz. U. z 2005 r. Nr 214, poz. 1812 ),
6) niniejszego regulaminu uchwalonego przez Zarząd Powiatu.




§ 4

1. Dom Dziecka jest jednostką budżetową.
2. Dom Dziecka jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej.
3. Organem prowadzącym Dom Dziecka jest Powiat Nowomiejski.
§ 5

Siedzibą Domu Dziecka w Pacółtowie jest gmina Nowe Miasto Lubawskie, miejscowość Pacółtowo 58.

§ 6

1. Dom Dziecka w Pacółtowie jest całodobową placówką opiekuńczo – wychowawczą typu socjalizacyjnego.
2. Placówka zapewnia dzieciom i młodzieży pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej opiekę i wychowanie oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby.
3. Placówka przeznaczona jest dla 30 dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 18 lat oraz dla wychowanków, którzy osiągnęli pełnoletność i nadal kontynuują naukę.


§ 7

Nadzór pedagogiczny sprawuje Wojewoda Warmińsko – Mazurski.

§ 8

Dom Dziecka zapewnia wychowankom warunki do wszechstronnego rozwoju określone Konwencją Praw Dziecka.


ROZDZIAŁ II

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DZIAŁANIA DOMU DZIECKA W PACÓŁTOWIE

§ 9

Placówka, z uwagi na specyfikę działań:
1) zapewnia dziecku opiekę całodobową i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby,
2) zapewnia zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące braki w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym – odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne,
3) zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych,
4) podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej,
5) pracuje z rodziną dziecka,
6) organizuje dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki w środowisku, grupę usamodzielnienia,
7) zapewnia dzieciom odpowiednie warunki mieszkaniowe zgodne ze standardem określonym w rozporządzeniu,
8) zapewnia dzieciom przygotowanie do samodzielnego życia,
9) udziela porad byłym wychowankom placówki w okresie 3 lat po opuszczeniu przez nich placówki.

§ 10

W ramach prowadzonej działalności socjalizacyjnej placówka stwarza warunki do:

1) fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka,
2) poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach,
3) zapewnienia poczucia bezpieczeństwa,
4) dbałości o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dzieci z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami, zarówno spoza placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w tej placówce,
5) uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
6) poszanowania potrzeb religijnych dziecka,
7) zapewnienia dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu osobistych kontaktów z rodziną,
8) uczenia poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej,
9) uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka,
10) uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
11) kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych,
12) przygotowywania dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,
13) wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci,
14) uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.

W zakresie świadczonych usług, placówka zobowiązana jest do zapewnienia dzieciom:

1) wyżywienia dostosowanego do ich potrzeb rozwojowych,
2) dostępu do opieki zdrowotnej,
3) dostępu do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, terapeutycznych, rewalidacyjnych,
4) wyposażenia w:
- odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb,
- zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,
- środki higieny osobistej,
5) zaopatrzenia w:
- leki,
- przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze; placówka pokrywa udział własny dziecka do wysokości limitu przewidzianego w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- podręczniki i przybory szkolne,
6) kwoty pieniężnej do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość, nie niższą niż 0,5% i nie wyższą niż 5% kwoty, o której mowa w art. 78 ust. 2 ustawy ustala co miesiąc dyrektor placówki w porozumieniu z samorządem placówki,
7) dostępu przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów,
8) odpowiednich warunków higieniczno – sanitarnych,
9) dostępu do nauki, która w zależności od potrzeb dzieci odbywa się:
- w szkołach poza placówką,
- w szkołach zorganizowanych na terenie placówki,
- w systemie nauczania indywidualnego.
10) pomocy w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych,
11) uczestnictwa, w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno – sportowych,
12) opłaty za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowości, w której znajduje się placówka,
13) pokrycia kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką.



ROZDZIAŁ III

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 12

1. Placówką kieruje Dyrektor powołany przez Zarząd Powiatu.
2. Dyrektor placówki jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników, określa zakres ich czynności i kompetencje zgodnie z obowiązującymi przepisami i potrzebami placówki.
3. Dyrektor jest odpowiedzialny za właściwą realizację standardów opieki i wychowania oraz przestrzeganie standardów usług opiekuńczo – wychowawczych świadczonych w placówce.
4. W celu realizacji zadań Dyrektor wydaje zarządzenia, instrukcje, regulaminy i inne akty dotyczące funkcjonowania placówki.
5. W czasie nieobecności Dyrektora funkcję tę pełni pedagog.

§ 13

W strukturze organizacyjnej placówki wyodrębnia się:

1. Dział opiekuńczo – wychowawczy:
1) pedagog
2) psycholog
3) wychowawcy
4) pracownik socjalny

2. Dział administracyjno – gospodarczy:
1) kierownik referatu ds. administracyjnych
2) kucharki
3) palacz – konserwator
4) sprzątaczko – praczka

3. Samodzielne stanowisko ds. finansowych, na którym jest zatrudniona główna księgowa.
4. Organizację wewnętrzną placówki obrazuje schemat graficzny struktury organizacyjnej stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.

5. W strukturze organizacyjnej placówki funkcjonuje:
1) Stały Zespół ds. Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka
2) Zespół Doradczo - Wychowawczy
§ 14

Dyrektor placówki:
1) kieruje bieżącą działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
3) dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
4) sprawuje nadzór pedagogiczny
5) bierze udział w pracach Stałego zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
6) koordynuje i kieruje pracą pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach,
7) decyduje w sprawach:
 przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych,
 zatrudnia i zwalnia pracowników,
 występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla pracowników


§ 15
W placówce działa Stały Zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka w skład, którego wchodzą:
a) dyrektor,
b) pedagog,
c) psycholog,
d) wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,
e) pracownik socjalny
f) przedstawiciel właściwego centrum pomocy
g) przedstawiciel ośrodka adopcyjno – opiekuńczego

1. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
a) ustalanie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka,
b) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
c) modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
d) zgłaszanie do ośrodka adopcyjno – opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję,
e) ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,
f) ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,
g) informowanie sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce działającej na podstawie odrębnych przepisów dotyczących kształcenia i opieki zdrowotnej, takiej jak: ośrodek socjoterapii, ośrodek wychowawczy, ośrodek leczniczo – wychowawczy.
2. Podstawą do okresowej oceny sytuacji dziecka przez stały zespół jest w szczególności:
a) opinia wychowawcy grupy, informacje i dokumenty ze szkoły do której uczęszcza wychowanek,
b) opinia pedagoga placówki, poradni psychologiczno – pedagogicznej lub specjalistycznej,
c) wywiad środowiskowy, karta pobytu dziecka.
3. W skład Stałego Zespołu mogą wchodzić inne osoby, w szczególności lekarz i pielęgniarka.
4. W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej i prawnej oraz rodzinnej dziecka do udziału w posiedzeniach Stałego Zespołu mogą zostać zaproszeni przedstawiciele: Sądu właściwego ze względu na miejsce położenia placówki, przedstawiciele ośrodka pomocy społecznej, policji, instytucji oświatowych oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny, a także osoby bliskie dziecku.
5. Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka Stały Zespół formułuje na piśmie opinię dotyczącą zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
6. Na podstawie opinii Stałego Zespołu, dyrektor informuje Sąd o zaistnieniu podstaw do powrotu dziecka do rodziny naturalnej albo wobec niemożności powrotu dziecka do rodziny naturalnej informuje ośrodek opiekuńczo – wychowawczy celem umieszczenia w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w placówce rodzinnej.



§ 16

1. W skład Zespołu doradczo - wychowawczego wchodzą:
1) dyrektor,
2) pedagog,
3) psycholog,
4) wychowawcy,
5) pielęgniarka,
6) pracownik socjalny.
2. Zespół doradczo – wychowawczy zbiera się w zależności od potrzeb.
3. Do zadań zespołu należy w szczególności:
a) opiniowanie rocznego planu opiekuńczo – wychowawczego,
b) analizowanie metod i form pracy wychowawczej w grupach,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników,
d) opiniowanie projektu finansowego,
e) opiniowanie wniosków Dyrektora o przyznaniu wychowawcom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.




§ 17

Wychowawca jest zobowiązany w szczególności do:
1) organizowania pracy w grupie dzieci oraz pracy indywidualnej z dzieckiem,
2) opracowywania indywidualnych planów pracy przy udziale dziecka w porozumieniu z pedagogiem i psychologiem, pracownikiem socjalnym a także innymi specjalistami oraz realizacji zadań ujętych w tychże planach,
3) utrzymania kontaktu z rodzinami wychowanków,
4) współdziałania z opiekunami prawnymi dziecka i rodzinami zaprzyjaźnionymi, kandydatami na rodziców zastępczych bądź adopcyjnych,
5) współpracy ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie oraz udzielania i organizowania pomocy w nauce,
6) kierowania procesem wychowawczym dziecka,
7) opieki nad procesem usamodzielnienia wychowanków,
8) prowadzenia dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 18
Pedagog i psycholog odpowiada za:
1) indywidualną diagnozę dziecka,
2) prowadzenie zajęć terapeutycznych,
3) poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce.

§ 19
Pracownik socjalny odpowiada za:
1) pracę z rodziną dziecka,
2) rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka,
3) utrzymanie kontaktu z instytucjami wspierającymi rodzinę,
4) inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienie powrotu dziecka do rodziny.

§ 20
Pielęgniarka odpowiada za:
1) wykonanie zleceń lekarskich i opieka nad dziećmi chorymi,
2) przekazywanie lekarzom swoich spostrzeżeń dotyczących stanu zdrowia dzieci,
3) izolację dzieci chorych i opiekę nad nimi.

§ 21

Do działu administracyjno – gospodarczego należy:
a) prowadzenie spraw kadrowych,
b) prowadzenie sekretariatu,
c) zaopatrzenie placówki w artykuły spożywcze, chemiczne itp.,
d) prowadzenie magazynu spożywczego, chemicznego i odzieżowo – papierniczego.


§ 22

Do zadań Głównego księgowego należy w szczególności:
a) prowadzenie gospodarki finansowej,
b) sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
c) prowadzenie ewidencji księgowej Budżetu Zasadniczego, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
d) prowadzenie rozliczeń publiczno – prawnych związanych z funkcjonowaniem placówki.


§ 23

1. Szczegółowy zakres czynności pracowników na poszczególnych stanowiskach określa Dyrektor Domu Dziecka w Pacółtowie.
2. W Domu Dziecka w Pacółtowie zatrudnia się pracowników w wymiarze koniecznym do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i indywidualnej opieki z uwzględnieniem ich wieku, stanu zdrowia i rozwoju oraz warunków lokalowych.


§ 24

1. W godzinach nocnych opiekę nad dziećmi sprawuje co najmniej 2 pracowników, w tym jeden wychowawca.
2. W ciągu dnia opieka nad dziećmi przedstawia się następująco: a) w godzinach od 6.00-8.00 opiekę nad dziećmi sprawuje 3 wychowawców,
b) w godzinach od 8.00-14.00 opiekę nad dziećmi pozostającymi z różnych przyczyn w placówce sprawuje 1 wychowawca,
c) w godzinach 14.00-22.00 opiekę nad dziećmi sprawuje 3-4 wychowawców
3. W czasie zajęć opiekuńczo – wychowawczych odbywających się :
a) na trenie placówki pod opieką 1 wychowawcy może przebywać do 10 wychowanków,
b) poza terenem placówki pod opieką 1 wychowawcy nie może przebywać więcej niż 14 wychowanków,
3. W czasie zajęć odbywających się poza terenem placówki pod opieką 1 wychowawcy nie może przebywać więcej niż 3 dzieci niepełnosprawnych.
4. W czasie zajęć specjalistycznych pod opieką 1 specjalisty może przebywać nie więcej niż 6 dzieci.


§ 26

1. Placówka funkcjonuje w systemie koedukacyjnym.
2. Wychowankowie placówki podzieleni są na grupy wychowawcze, których działalność oparta jest na systemie rodzinkowym. Rodzeństwa mogą przebywać w tej samej grupie.
3. Wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka ma pod opieką całe rodzeństwo w celu utrzymania więzi emocjonalnej między dziećmi i lepszej współpracy z rodziną na rzecz powrotu wychowanków do domu.
4. Wychowankowie placówki podzieleni są na trzy grupy rozwojowo – koedukacyjne oraz grupę przygotowującą do usamodzielnienia.


§ 27


1. Wystrój i urządzenie placówki jest zbliżone do domu rodzinnego.
2. Każda grupa wychowawcza posiada:
1) pokoje mieszkalne odpowiednio wyposażone według obowiązującego standardu
2) pomieszczenie do wypoczynku,
3) miejsce do cichej nauki,
4) aneks kuchenny,
5) łazienka z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toaleta.






ROZDZIAŁ IV

ZASADY I TRYB KIEROWANIA DO PLACÓWKI

§ 29

Podstawą przyjęcia wychowanka do placówki jest skierowanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
Do skierowania do placówki załącza się:
1) orzeczenie sądu,
2) wniosek rodziców (opiekuna prawnego) lub małoletniego,
3) odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot lub półsierot odpisy aktów zgonów rodziców,
4) książeczkę zdrowia lub orzeczenie o stanie zdrowia dziecka,
5) dokumenty szkolne,
6) aktualny wywiad środowiskowy wraz ze szczegółowym opisem sytuacji dziecka oraz dokumentację dotychczasowych działań podjętych wobec dziecka i rodziny.


§ 30

1. Placówka przyjmuje bez skierowania i bez zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko w wieku poniżej 13 lat i zapewnia mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki – na polecenie sędziego, doprowadzone przez policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenie jego życia lub zdrowia.
2. Dyrektor placówki, w przypadku przyjęcia dziecka w trybie określonym w ust. 1 obowiązany jest powiadomić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin, właściwy sąd rodzinny oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, które wydaje skierowanie.
3. Stały Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, niezwłocznie dokonuje analizy sytuacji dziecka przyjętego w trybie określonym w ust. 1.


§ 31

Przyjmowanie dzieci do placówki odbywa się o każdej porze.


ROZDZIAŁ V

WYCHOWANKOWIE PLACÓWKI

§ 32

Rodzeństwa kierowane do placówki nie powinny być rozdzielane.

§ 33


1. Ciąża małoletniej nie stanowi powodu odmowy wydania skierowania i przyjęcia do placówki.
2. Jeżeli placówka nie może zapewnić odpowiednich warunków zabezpieczających jej potrzeby wynikające z tego stanu, może ona starać się o skierowanie takiej wychowanki do domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży.
Małoletnia matka ma zapewnioną fachową pomoc psychologiczną, medyczną, pedagogiczną podczas opiekowania się dzieckiem, jednak jest zobowiązana pełnić wszystkie czynności pielęgnacyjno – wychowawcze przy dziecku (mieszka razem z dzieckiem) zwolniona jest z opieki nad dzieckiem na czas pójścia do szkoły oraz odbywania praktyk.
W sytuacji, gdy jej postawa rodzicielska i zaangażowanie w problemy dziecka zostaną ocenione pozytywnie może uzyskać od dyrektora placówki zwolnienie z części obowiązków.


§ 34

Dziecku przysługuje indywidualna opieka, szczególnie w trudnych dla niego sytuacjach.

§ 35


1. Wychowanek ma prawo do:
1) Ochrony przed:
- zaniedbaniem przemocą, molestowaniem,
- formami dyskryminacji ze względu na pochodzenie, niepełnosprawność, wyrażane poglądy, przekonanie religijne rodziców bądź opiekunów prawnych;
2) Pomocy w zakresie zagwarantowania świadczeń:
- opieki zdrowotnej,
- nauki,
- odpoczynku;
3) Uświadomienia dziecku jego praw,
4) Uzyskania informacji dlaczego jest w opiece zastępczej i do czego zmierza całokształt podejmowanych działań wychowawczych,
5) Uczestnictwa:
- w życiu placówki,
- w życiu szkoły,
- w organizacjach społecznych.
6) Ustosunkowania się do decyzji dotyczących miejsca pobytu, wyboru wychowawcy realizującego indywidualny program pracy z dzieckiem oraz współtworzenia indywidualnego programu pracy,
7) Kontaktów z obojgiem rodziców, rodziną, przyjaciółmi, kolegami o ile nie wpływają oni destrukcyjnie na dziecko,
8) Obrony, reprezentowania go i poręczenia za niego,
9) Odwołania się w kwestii kary, którą uważa za niesłuszną w następującej kolejności:
a) do wychowawcy,
b) do dyrektora,
c) organu prowadzącego,
d) organu sprawującego nadzór pedagogiczny.


§ 36

1. Wychowanek ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień zawartych w regulaminie placówki,
2) uznawać godność i podmiotowość innych osób,
3) dbać o higienę oraz rozwój,
4) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w placówce,
5) systematycznie uczęszczać na wszystkie zajęcia szkolne a w przypadku zaistniałej nieobecności dostarczyć usprawiedliwienie,
6) przestrzegać planu dnia w placówce,
7) do wszystkich zwracać się z szacunkiem,
8) rzetelnie wykonywać polecenia dyrektora, wychowawcy i innych pracowników placówki,
9) udzielać pomocy młodszym i słabszym,
10) punktualnie wracać do domu,
11) szanować dobro społeczne jako wspólną własność,
12) przechowywać swoje oszczędności w depozycie u wychowawcy lub w księgowości;
2. Wychowanek może opuścić placówkę tylko po uzyskaniu zgody wychowawcy, natomiast powrót musi odbyć się na dyżurze wychowawcy, który udzielił zezwolenia.
3. Wychowankowie mogą wyjeżdżać na ferie oraz dni wolne od nauki do rodziców (opiekunów prawnych), rodzin zaprzyjaźnionych.
4. Wychowankowie do lat 17 mogą wyjeżdżać tylko pod opieką rodziców (opiekunów). Wychowankowie powyżej 17 roku życia mogą samodzielnie wyjeżdżać do domów rodzinnych na pisemną prośbę rodziców (opiekunów).
5. Wychowankowie skierowani na podstawie postanowienia sądu mogą być urlopowani po wcześniejszym uzyskaniu zgody sądu.
6. Wychowankowie mogą być członkami organizacji dziecięcych i młodzieżowych uprawnionych do działalności na terenie szkół i innych placówek.

§ 37

1. Wychowankowie mogą otrzymywać nagrody, w szczególności za:
- rzetelną naukę, pracę społeczną i rozwój osobisty,
- wzorową postawę,
- wybitne osiągnięcia.
2. W placówce stosuje się następujące formy wyróżnień i nagród:
1) wyróżnienie wobec grupy przez wychowawcę lub dyrektora,
2) wyróżnienie wobec wszystkich wychowanków,
3) pochwała z wpisaniem do akt wychowanka,
4) list pochwalny do rodziców (opiekunów),
5) nagrody rzeczowe w postaci odzieży, sprzętu sportowego, przedmiotów osobistego użytku itp.
6) Dodatkowe uczestnictwo w imprezach kulturalnych i turystycznych.
3. Wychowanek może zostać ukarany za:
1) nieprzestrzeganie obowiązków wychowanka,
2) za wyrządzanie szkód,
3) łamanie norm współżycia społecznego.
4. W placówce wyróżnia się następujące formy kar:
1) upomnienie wobec grupy,
2) upomnienie wobec wszystkich wychowanków,
3) upomnienie z wpisaniem do akt wychowanka,
4) okresowe zawieszenie prawa do korzystania z imprez o charakterze rozrywkowym.

§ 38

Powrót dziecka do rodziny następuje:
1) okresowo na podstawie wniosku stałego zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny i gdy sąd przychyli się do tego wniosku,
2) w przypadku orzeczenia sadu o zakończeniu pobytu dziecka w placówce.


§ 39

W razie samowolnego opuszczenia placówki lub nie zgłoszenia się wychowanka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności dyrektor placówki:
- przeprowadza postępowanie wyjaśniające,
- powiadamia o tym fakcie w ciągu 24 godzin rodziców, opiekunów prawnych dziecka, Policję, sąd rodzinny nadzorujący wykonanie orzeczenia oraz PCPR, a także Wojewodę w przypadku dziecka cudzoziemców.
- Stały zespół ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce i kieruje sprawę do PCPR lub sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu dziecka w placówce.
-
§ 40

Osobę, która ukończyła 18 rok życia w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, dyrektor może wykreślić z ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić przyjęcia do placówki.



ROZDZIAŁ VI

DOKUMENTACJA PLACÓWKI

§ 41


1. W placówce prowadzi się następującą w zakresie prowadzonej działalności socjalizacyjnej;
1) akta osobowe wychowanków,
2) księgę ewidencji wychowanków,
3) karty wyposażenia wychowanków,
4) roczny plan pracy placówki,
5) indywidualne plany pracy z dzieckiem,
6) kartę pobytu dziecka,
7) kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu,
8) arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,
9) dziennik raportów nocnych.

1. W placówce prowadzi się następującą dokumentację prowadzonej działalności:
1) protokoły z posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka,
2) księgę protokołów z posiedzeń zespołu doradczo – wychowawczego,
3) akta osobowe pracowników,
4) dokumentację finansową.


§ 42


1. Księgę ewidencji wychowanków prowadzi się chronologicznie wg. daty przyjęcia wychowanka do placówki.
2. Do księgi ewidencji wpisuje się imię i nazwisko wychowanka, datę i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (opiekunów prawnych), adres zamieszkania dziecka, datę przybycia do placówki, datę skreślenia wychowanka, sygnaturę postanowienia sądu, nr skierowania.


§ 43


1. Placówka prowadzi karty pobytu dziecka, indywidualne plany pracy z dzieckiem, opracowane przez wychowawców w porozumieniu z pedagogiem i psychologiem.
1) indywidualny plan pracy opracowany jest na podstawie informacji dotyczących życia dziecka zawartych w dokumentach, analizy procesu zmian rozwoju psychicznego i fizycznego w trakcie pobytu w placówce oraz oceny efektów pracy socjalnej prowadzonej z jego rodzicami,
2) indywidualny plan pracy uwzględnia w szczególności wiek, możliwości psychofizyczne dziecka, jego sytuację rodzinną i przebieg przygotowania dziecka do usamodzielnienia, indywidualny plan pracy jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka.
2. Kartę wyposażenia prowadzi wychowawca grupy sprawujący opiekę nad danym wychowankiem. Do karty wpisuje się: imię i nazwisko wychowanka, datę urodzenia, datę przybycia i odejścia z placówki, bieliznę, odzież i inne wyposażenie będące własnością wychowanka w chwili przybycia do placówki i otrzymane w czasie pobytu.

§ 44

1. Placówka zobowiązana jest przechowywać dokumenty, przedmioty osobiste i wartościowe wychowanków.
2. Akta osobowe wychowanka obejmują: skierowanie, wyciąg z aktu urodzenia, orzeczenie sądu, odpisy aktów zgonów rodziców, jeżeli nie żyją, dokumenty meldunkowe, korespondencję w sprawach wychowanka, dokumenty szkolne, orzeczenie lub opinię, wnioski i wskazania dotyczące opieki, zeszyty spostrzeżeń, indywidualne plany pracy z dzieckiem, kartę pobytu dziecka oraz osobistą dokumentację zdrowotną.





ROZDZIAŁ VII

ORGANIZOWANIE DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ

§ 45

Organizowanie czynności kontrolnych określa regulamin kontroli wewnętrznej.


ROZDZIAŁ VIII

ZASADY PODPISYWANIA PISM

§ 46

1. Wszystkie pisma wychodzące zastrzeżone są do podpisu dyrektora.
2. Pracownicy opracowujący pisma parafują je pod tekstem z lewej strony.
3. Dyrektor może upoważnić pracowników do podpisywania pism w jego imieniu.


ROZDZIAŁ IX

PRZEPISY KOŃCOWE
§ 47

Zasady prowadzenia przez placówkę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.








ROZDZIAŁ X

HOSTEL

§ 48

1. Hostel jest częścią organizacyjną placówki, czynny całą dobę.
2. Dysponuje 8 miejscami, wykorzystywany w sytuacjach kryzysowych, kiedy dziecko ze względów rodzinnych musi czasowo zamieszkać poza swoją rodziną za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych albo kiedy rodzina musi czasowo uzyskać schronienie.
« powrót do poprzedniej strony