ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: X/92/2011Drukuj informacjęAkt prawny: X/92/2011

Szczegóły informacji

X/92/2011

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: X/2011

Kadencja: IV kadencja

Data wejścia w życie: 2011-05-26

Data podjęcia/podpisania: 2011-05-26

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2011-05-26

Tytuł aktu:

w sprawie stanowiska dotyczącego budowy obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego

Na podstawie:

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz par. 8 ust. 1 i 2 Statutu Powiatu Nowomiejskiego (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2009 r. Nr 28 poz. 511 z późn. zm.) Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uchwala, co następuje:

Treść:

§ 1. Rada Powiatu mając na uwadze pogarszającą się sytuację komunikacyjną w Nowym Mieście Lubawskim postuluje do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie o podjęcie natychmiastowych działań na rzecz realizacji budowy obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

§ 2. Uchwałę kieruje się również do:
1) Ministra Infrastruktury,
2) Wojewody Warmińsko- Mazurskiego,
3) Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego,
4) Olsztyńskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
5) Generalnej i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska,
6) parlamentarzystów z województwa warmińsko – mazurskiego,
aby zdecydowanie wystąpili z interwencją w tej sprawie.


§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.


§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Uzasadnienie
Inwestycja GDDKiA w Olsztynie dotycząca budowy obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej Nr 15 została wpisana do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej z przewidzianym okresem realizacji 2012-2013. Fakt ten budził powszechne zadowolenie tak ze strony uczestników ruchu, mieszkańców Nowego Miasta Lubawskiego oraz okolicznych mniejszych miejscowości objętych obejściem. Jeszcze w grudniu 2010 r. wszyscy byli pełni nadziei na poprawę warunków życia i poruszania się po Brzoziu Lubawskim, Nowym Mieście Lubawskim i Bratianie. Entuzjazm potęgował fakt, że projekt budowy obwodnicy miał zapewnione finansowanie w ramach Programu Operacyjnego RPW do 2013r. Wydawało się, że już nic nie może stanąć na przeszkodzie i powszechnie wyczekiwana od wielu lat inwestycja w końcu doczeka się realizacji. Jakież było zdziwienie i zaskoczenie kiedy na sesji Rady Powiatu w dniu 28 kwietnia 2011r. zastępca Dyrektora GDDKiA w Olsztynie Pan Roman Grzelka poinformował zebranych, że zrezygnowano z budowy obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego (Brzozia Lubawskiego i Bratiana) w perspektywie do 2013r. przekładając jej realizację na właściwie bliżej nie określony termin. Okres 2014-2020 jest bowiem jedną wielką niewiadomą i nie można na dzień dzisiejszy przewidzieć jakimi środkami będą dysponowały poszczególne Dyrekcje Dróg Krajowych, a tym samym jakie inwestycje (i czy w ogóle ) będą możliwe do realizacji.
W związku z powyższym Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim wyraża oburzenie takim stanem rzeczy. Po raz kolejny w społeczności Nowego Miasta Lubawskiego rozbudzono nadzieje na lepsze i bezpieczniejsze życie. Po raz kolejny w brutalny sposób przekonaliśmy się, że życie mieszkańca na obrzeżach województwa jest niewiele warte. Po raz kolejny zostaliśmy zepchnięci na margines i potraktowani jak obywatele gorszej kategorii.
Należy zaznaczyć że obszar Nowego Miasta Lubawskiego położony jest w Dolinie Rzeki Drwęcy – Obszaru objętego siecią Natura 2000. W obecnym stanie droga krajowa nr 15 przebiega po obrzeżu tego obszaru. Ciągły wzrost natężenia ruchu kołowego, którego nasilenie wzrosło w związku z likwidacją linii kolejowych i przerzuceniem przewozów towarowych na drogi, stanowi zagrożenie dla tego obszaru. Najbardziej newralgicznym miejscem jest most na rzece Drwęca w centrum Nowego Miasta Lubawskiego, na który najazdy zbliżone są do 90o. Liczne kolizje w tym miejscu, blokujące drogę krajową nr 15 wskazują na konieczność podjecia szybkich działań zmierzających do likwidacji tej przeprawy. Poprawa miała nastąpić w związku z budową obwodnicy i przeniesieniem na nią ruchu tranzytowego. Dziś ta perspektywa znów się oddala. Jakie nieszczęście musi się wydarzyć aby problem bezpieczeństwa uczestników ruchu, mieszkańców i obszaru ochrony objętego siecią Natura 2000 został zauważony ? Czy konieczna jest katastrofa ekologiczna na Drwęcy ? Czy potrzeba jest kilku ofiar śmiertelnych ?
Miejsc budzących nasz niepokój na drodze krajowej Nr 15 jest więcej. Obwodnica miała je rozwiązać! Począwszy od Brzozia Lubawskiego, gdzie droga krajowa przebiega przez wieś w okolicach szkoły i świetlicy wiejskiej rozdzielając miejsca koncentracji życia społecznego. Podobna sytuacja ma miejsce w Bratianie. Wieś ta ma cechy tzw. „ulicówki”. Posesje prywatne z wjazdami indywidualnymi dochodzą do krawędzi pobocza. Pas drogowy jest tu tak wąski, że przy drodze nie ma możliwości wybudowania nawet chodnika. Jednak najbardziej wąskim gardłem, chyba na całym odcinku od granicy województwa do Ostródy, jest Nowe Miasto Lubawskie. Ruch tranzytowy nakłada się w tym miejscu ze skumulowanym ruchem lokalnym i na chwilę obecną jego natężenie wynosi 14 tys. pojazdów na dobę. Powstających tu korków nie zlikwidowało nawet pobudowanie ronda na skrzyżowaniu z droga wojewódzką nr 538 z kierunku Łasina. Uważamy, że kolejne rondo na skrzyżowaniu z droga wojewódzką nr 538 (w kierunku Nidzicy) również nie przyniesie zakładanego efektu. Jest to inwestycja wymagająca wykupu gruntów i wyburzenia budynków mieszkalnych. Czy konieczne jest więc wydatkowanie kolejnych pieniędzy publicznych, na cele których efekty budzą wątpliwość? Czy nie prościej jest wykorzystać opracowania do tej pory wykonane i doprowadzić sprawę do końca, a nie miotać się i wymyślać nowe, zastępcze rozwiązania wymagające ponoszenia dodatkowych wydatków z pieniędzy publicznych?
Zwracamy uwagę, że konieczność budowy obwodnicy nie jest wymysłem ostatnich lat. Już w początkach lat 70-tych ubiegłego wieku w planach zagospodarowania przestrzennego gminy Kurzętnik, miasta Nowe Miasto Lubawskie i gminy Nowe Miasto Lubawskie zabezpieczane były tereny z przeznaczeniem pod budowę obwodnicy. Już wówczas pojawiły się problemy związane z płynnością ruchu przez Nowe Miasto Lubawskie. Od tego czasu minęło 40 lat, ruch pojazdów uległ znacznemu wzrostowi, zwiększyła się liczb mieszkańców, powstały nowe obiekty kulturalne i sportowe skupiające życie mieszkańców powiatu, wprowadzono obszary ochrony przyrody na których panują restrykcyjne warunki użytkowania, a tymczasem budowa obwodnicy odciążającej najbardziej newralgiczne punkty występujące na drodze krajowej Nr 15 przesuwana jest ciągle w czasie. Dziś kiedy było już tak blisko i gdy wszyscy żyliśmy nadzieją na poprawę komunikacyjności naszego terenu, kiedy liczyliśmy na wzrost konkurencyjności Nowego Miasta Lubawskiego, kiedy rozbudzone zostały nadzieje na powstanie nowych miejsc pracy, znów okazało się że są inwestycje „ważniejsze” a możliwość obniżenia panującego w Powiecie Nowomiejskim 21% bezrobocia znów została utrudniona.
Dnia 11 lutego 2011r. w Gazecie Wyborczej ukazał się artykuł informujący o tym, że Ministerstwo Infrastruktury opublikowało aktualny program budowy dróg na lata 2011-2015 zatwierdzony przez Rząd RP. Na liście nr 1 znalazła się m.in. obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego. Co zmieniło się od lutego do maja? Czy jeden protest to nie pretekst, aby wstrzymać to zadanie?

Rada Powiatu Nowomiejskiego wyraża więc swoje oburzenie i sprzeciw przeciwko odłożeniu w czasie wykonania obwodnicy Brzozia Lubawskiego, Nowego Miasta Lubawskiego i Bratiana , co odczytujemy jako marginalizację społeczeństwa nowomiejskiego poprzez nie zauważanie problemów komunikacyjnych i bagatelizowanie zagrożeń bezpieczeństwa ruchu na drodze krajowej nr 15. Działanie GDDKiA w Olsztynie uważamy za niezgodne z polityką ochrony środowisko, gdyż konsekwencją zaniechania budowy obwodnicy jest narażanie rzeki Drwęcy objętej siecią ochrony Natura 2000 na powstanie katastrofy ekologicznej. Uważamy także, że odstąpienie w obecnej chwili od budowy obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego jest działaniem niezgodnym z polityką równych szans i niedyskryminacji. Wspiera bowiem marginalizację i blokuje możliwość rozwoju gospodarczego powiatu nowomiejskiego.
Mieszkańcy Powiatu Nowomiejskiego są oburzeni powstałym stanem rzeczy. Domagają się kategorycznie sfinalizowania inwestycji, która znajduje się na zatwierdzonej przez Rząd liście inwestycji do wykonania.
« powrót do poprzedniej strony