Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Szczegóły informacji

Zarządzenie Nr 223/2022 Starosty Nowomiejskiego z dnia 31.03.2022 r.

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2022-04-05 07:34:08 przez Krzysztof Andrzejczak

w sprawie ustalenia regulaminu przewozu osób w powiatowych przewozach pasażerskich realizowanych w ramach linii użyteczności publicznej w powiecie nowomiejskim

Organizator przewozu: Powiat Nowomiejski 13-300 Nowe Miasto Lubawskie, ul. Rynek 1. Podstawa prawna opracowania regulaminu: art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe. Przewóz pasażerów w ramach linii użyteczności publicznej odbywa się przy uwzględnieniu  ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe oraz zgodnie z następującymi warunkami:
§ 1
Zawarcie umowy przewozu.
1. Zawarcie umowy przewozu odbywa się poprzez nabycie biletu przez pasażera.
2. Sprzedaż biletów jednorazowych odbywa się bezpośrednio przed odjazdem autobusu u  kierowcy. Sprzedaż biletów miesięcznych odbywa się w siedzibie Operatora.
3. Sprzedaż biletów uprawniających do skorzystania z przejazdów ulgowych odbywa się po okazaniu przez nabywcę dokumentu uprawniającego do skorzystania z ulgi.
4. Bilety miesięczne wydaje się na okres miesiąca kalendarzowego.
5. Niezwłocznie po nabyciu biletu, pasażer jest zobowiązany do sprawdzenia jego  prawidłowości.
6. Przekazywanie biletu innym pasażerom po rozpoczęciu podróży jest zabronione.
7. Nie wydaje się wtórników biletów jednorazowych.
8. Bilet uszkodzony lub zniszczony w stopniu uniemożliwiającym odczytanie danych w nim zawartych, jest nieważny.
9. Kierowca autobusu jest zobowiązany do udzielania na żądanie pasażera informacji o trasie przejazdu oraz taryfie przewozowej.
§ 2
Kontrola biletów.
1. W trakcie przewozu pasażer ma obowiązek posiadania biletu oraz dokumentu uprawniającego do skorzystania z ulgi ustawowej, określonej w bilecie. Pasażer ma obowiązek okazania biletu i dokumentu podczas kontroli, na żądanie kierowcy lub osoby upoważnionej do kontroli.
2. Upoważnieni do kontroli pracownicy organizatora i wskazane osoby przez operatora.  Osoby te winni posiadać identyfikator lub legitymację.
3. Nieokazanie biletu do kontroli lub okazanie biletu zniszczonego w stopniu  uniemożliwiającym odczytanie danych w nim zawartych jest równoznaczne z brakiem biletu.
4. Nieokazanie dokumentu uprawniającego do skorzystania z ulgi ustawowej określonej w  bilecie jest równoznaczne z nieuregulowaniem należności za przejazd w wysokości stanowiącej równowartość ulgi określonej w bilecie.
5. W razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu operator  lub organizator publicznego transportu zbiorowego albo osoba przez niego upoważniona pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty. Pobrana należność za przewóz i opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej odpowiadającej kosztom poniesionym przez operatora lub organizatora publicznego transportu zbiorowego, podlegają zwrotowi, a w przypadku wezwania do zapłaty - umorzeniu, w przypadku udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.
6. W przypadku określonym w ust. 4, pasażer jest zobowiązany do dopłaty za bilet do wysokości 100 % ceny okazanego biletu oraz do uiszczenia opłaty dodatkowej.
7. Dopłata i opłata dodatkowa, o których mowa w ust. 6 podlegają zwrotowi lub są umarzane,  w przypadku dostarczenia przez pasażera dokumentu uprawniającego do korzystania z ulgi w  terminie nieprzekraczającym siedmiu dni od daty kontroli. Jeżeli koniec terminu przypada na  dzień wolny od pracy, za termin dostarczenia dokumentu uważa się najbliższy dzień roboczy. Dokument należy przedstawić w siedzibie Operatora lub w inny wskazany przez Operatora sposób. Nie stanowi podstawy dla zwrotu lub umorzenia dokument, który nie był ważny na  dzień kontroli.
8. W przypadku nieuiszczenia przez pasażera opłat, o których mowa w ust. 5 i 6 w autobusie   pasażer, w celu umożliwienia stwierdzenia tożsamości, ma obowiązek, pod rygorem usunięcia  z pojazdu, okazać osobie kontrolującej dokument umożliwiający stwierdzenie tożsamości.
§ 3
Wsiadanie i wysiadanie.
1. Podróżny jest zobowiązany stawić się na przystanku co najmniej 5 minut przed planowanym odjazdem autobusu.
2. Wsiadanie i wysiadanie z autobusu dozwolone jest wyłącznie na przystankach określonych  w rozkładzie jazdy.
3. Kierowca ma prawo dysponowania miejscami w autobusie.
4. Pierwszeństwo zajmowania miejsc w autobusie przysługuje podróżnym posiadającym ważne bilety.
5. Bilet miesięczny nie gwarantuje realizacji umowy przewozu w przypadku braku wolnych  miejsc w autobusie. Odmowa przewozu w sytuacji braku wolnych miejsc w autobusie nie stanowi podstawy do jakichkolwiek roszczeń ze strony pasażera.
§ 4
Przewóz bagażu.
1. Operator przewozi wyłącznie bagaże należące do pasażerów.
2. Kierowca jest odpowiedzialny za umieszczenie bagażu w luku bagażowym i opatrzenie go kwitem bagażowym, którego drugi egzemplarz wręcza pasażerowi.
3. Drugi egzemplarz kwitu bagażowego podlega zwrotowi do kierowcy przy wydaniu z luku bagażowego. W przypadku utraty kwitu, bagaż zostanie wydany po wcześniejszym wydaniu wszystkich innych bagaży, za pisemnym potwierdzeniem odbioru. W celu ustalenia tożsamości osoby odbierającej, kierowca ma prawo wylegitymowania pasażera odbierającego bagaż.
4. Bagaż oddawany do przewozu w luku bagażowym musi być zapakowany w taki sposób, aby nie uległ w czasie przewozu uszkodzeniu lub zniszczeniu.
5. Rzeczy o wysokiej wartości oraz rzeczy mogące łatwo ulec uszkodzeniu lub zniszczeniu,  takie jak sprzęt elektroniczny, rzeczy łatwo tłukące, biżuteria, pieniądze, pasażer zobowiązany jest przewozić w bagażu podręcznym.
6. Kierowca ma prawo odmówić przewozu bagażu niespełniającego wymogów, o których  mowa w ust. 4 lub bagażu, którego rozmiary uniemożliwiają jego bezpieczne umieszczenie w luku bagażowym lub na pokładzie autobusu.
7. Zabrania się przewozu w autobusie rzeczy niebezpiecznych, rzeczy mogących wyrządzić  szkodę osobom lub mieniu, rzeczy znacząco obniżających komfort podróży innych osób oraz  rzeczy, których przewóz komunikacją publiczną jest prawnie zabroniony.
8. Na pokład autobusu pasażer może wziąć jedynie bagaż podręczny, którego rozmiary pozwalają na umieszczenie na półce, pod fotelem, lub na kolanach. Ograniczenie to nie dotyczy sytuacji, a której luk bagażowy w autobusie nie jest dostępny.
9. Nadzór nad bagażem podręcznym należy do pasażera.
10. Za rzeczy, które pasażer przewozi ze sobą pod własnym nadzorem, Operator ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy.
11. W przypadku bagażu podręcznego oraz przedmiotów pozostawionych przez pasażera w  autobusie po zakończeniu podróży, Operator ponosi odpowiedzialność od chwili ich znalezienia przez kierowcę.
12. Znalazca rzeczy pozostawionej lub zagubionej w autobusie, zobowiązany jest do  przekazania jej kierowcy autobusu.
13. Kierowca ma prawo otwarcia rzeczy znalezionej w autobusie, w celu określenia jej stanu i  zawartości.
14. Rzeczy znalezione w autobusie przechowywane są przez Operatora przez tydzień od dnia znalezienia, a następnie przekazywane do biura rzeczy znalezionych prowadzonego przez Organizatora.
15. Zwrot rzeczy znalezionej u Operatora następuje na podstawie kwitu bagażowego lub po  zidentyfikowaniu w sposób nie budzący wątpliwości osoby uprawnionej do odbioru.
16. Pasażer odpowiada za szkody spowodowane przez pozostawione rzeczy i bagaże.
17. Informacje o rzeczach znalezionych są udzielane w siedzibie Operatora.
18. Operator ponosi odpowiedzialność za utratę lub uszkodzenie bagażu do wysokości nie  przewyższającej rzeczywistej straty, nie więcej niż 500,00 zł.
19. Jeżeli wartość bagażu pozostawionego w luku bagażowym przekracza kwotę 500,00 zł,  pasażer powinien ubezpieczyć go we własnym zakresie.
20. Reklamacje i uwagi związane z przewozem przeczy należy składać w terminie 7 dni od daty wykonania usługi przewozowej.
21. Reklamacje związane z przewozem rzeczy rozpatruje Operator w terminie 14 dni od daty  złożenia reklamacji.
§ 5
Przewóz zwierząt.
1. W autobusach operatora dopuszcza się przewożenie zwierząt domowych w rozumieniu  przepisów o ochronie zwierząt. Zwierzęta należy przewozić w specjalnych pojemnikach  przeznaczonych do ich transportu, a jeśli są to psy, w kagańcach i na smyczy.
2. Zgłaszając zwierzę do przewozu, podróżny zobowiązany jest do okazania kierowcy dokumentu potwierdzającego aktualne obowiązkowe szczepienie lub świadectwa zdrowia,  zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.
3. Opłata za przewóz zwierząt jest równa cenie biletu normalnego. Opłata nie dotyczy psów przewodników, towarzyszących osobom niewidomym oraz małych zwierząt, pod warunkiem,  że pojemnik, w którym takie zwierzę jest przewożone nie przekracza rozmiarów bagażu podręcznego i w trakcie podróży jest trzymany na kolanach pasażera. Kierowca ma prawo  odmowy przewozu zwierzęcia, jeżeli może ono zagrażać bezpieczeństwu innych pasażerów.
4. W przypadku stwierdzenia przewozu zwierzęcia w sposób niezgodny z warunkami określonymi w ust. 3, uprawniającymi do bezpłatnego przewozu, pasażer, pod rygorem usunięcia z pojazdu, zobowiązany jest do wykupienia biletu dla zwierzęcia na całą trasę przewozu oraz do uiszczenia opłaty dodatkowej.
5. Nadzór nad zwierzęciem sprawuje pasażer.
6. Pasażer odpowiada za wszelkie szkody powstałe w związku z przewozem zwierzęcia.
§ 6
Zwrot należności za bilet.
1. Zwrot należności za przejazd na podstawie biletu jednorazowego może nastąpić wyłącznie  przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania się środka transportowego na drodze przewozu. Zwrot należności przysługuje stosownie do niewykorzystanego świadczenia przewozowego.
2. W przypadku usunięcia pasażera z autobusu z przyczyn zależnych od pasażera, należność za niezrealizowane świadczenie przewozowe nie podlega zwrotowi.
3. Nie uwzględnia się roszczeń o zwrot należności za bilety zwrócone po upływie terminu ich  ważności lub po odjeździe środka transportowego, na przejazd którym bilety były wydane.
4. Zwrot należności za częściowo niewykorzystane świadczenie przewozowe nie przysługuje  w przypadku biletu miesięcznego.
5. W przypadku zwrotu opłaty za bilet niewykorzystany z przyczyn zależnych od pasażera za  pośrednictwem poczty lub banku, wysokość opłaty za przelew ponosi odbiorca. Stosowna kwota zostanie potrącona z wartości biletu podlegającej zwrotowi.
§ 7
Przepisy porządkowe.
1. W przypadku awarii autobusu Operator zobowiązany jest do zapewnienia przewozu zastępczego.
2. Operator odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego lub  niezrealizowanego przewozu.
3. W przypadku awarii lub innych zdarzeń powodujących zagrożenie bezpieczeństwa, pasażer zobowiązany jest do podporzadkowania się poleceniom kierowcy i pracowników Operatora lub Organizatora, służbom kontrolnym lub służbom ratowniczym.
4. Organizator i Operator nie odpowiadają za szkody powstałe z przyczyn niezależnych od Operatora i Organizatora, w szczególności wynikłe z utrudnień i przerw w ruchu, warunków  atmosferycznych, konieczności zmiany trasy spowodowanej siłą wyższą, przyczynami natury  techniczno-eksploatacyjnej, zarządzeniami organów ruchu drogowego lub innych kompetentnych organów.
5. Z usługi przewozowej nie mają prawa korzystać osoby:
- nietrzeźwe;
- będące pod wpływem narkotyków lub innych substancji odurzających;
- zachowujące się w sposób sprzeczny w powszechnie obowiązującymi normami;
- z różnych powodów niebezpieczne lub uciążliwe.
6. W trakcie przewozu zabronione jest:
- zajmowanie miejsc w pobliżu kierowcy w sposób ograniczający jego pole widzenia lub
  utrudniający kierowanie i obsługę pojazdu;
- wsiadanie i wysiadanie podczas jazdy;
- otwieranie drzwi podczas jazdy;
- chodzenie po autobusie podczas jazdy;
- wychylanie się z autobusu i opieranie o drzwi;
- zanieczyszczanie, zaśmiecanie, niszczenie urządzeń i wyposażenia autobusu;
- spożywanie pożywienia mogącego zanieczyścić autobus lub inne osoby oraz wydzielającego uciążliwy dla innych zapach;
- spożywanie alkoholu;
- palenie tytoniu, używanie tzw. papierosów elektronicznych itp.;
- zakłócanie spokoju kierowcy i innych pasażerów;
- trzymanie zwierząt lub pojemników ze zwierzętami na miejscach przeznaczonych do
  siedzenia;
- zachowanie niedozwolone w miejscach publicznych.
7. Osoby, które pomimo odmowy przewozu na podstawie ust. 5, wsiadły do autobusu oraz  osoby, które nie przestrzegają warunków określonych w ust. 6, zostaną usunięte z autobusu.
8. W przypadku zaistnienia podstawy do usunięcia pasażera z autobusu, kierowca lub osoba kontrolująca, ma prawo zatrzymać autobus do czasu opuszczenia autobusu przez osobę do tego zobowiązaną. W przypadku niezastosowania się pasażera do polecenia opuszczenia autobusu, kierowca lub osoba kontrolująca ma prawo do wezwania policji .
9. Reklamacje i uwagi związane z realizacją przewozu należy składać w terminie 7 dni od daty wykonania usługi przewozowej.
10. Reklamacje związane z realizacją przewozu rozpatruje Operator w terminie 14 dni od daty  złożenia reklamacji.
§ 8
Opłaty dodatkowe.
1. Opłata dodatkowa za przejazd bez ważnego biletu wynosi – 50 krotność ceny biletu jednorazowego jednoliniowego normalnego do 5 km.
2. Opłata dodatkowa za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do  bezpłatnego lub ulgowego przejazdu określone na bilecie wynosi  - 40 krotność ceny biletu jednorazowego jednoliniowego normalnego do 5 km.
3. Opłata dodatkowa za przewóz zwierzęcia niezgodnie z warunkami upoważniającymi do  bezpłatnego przewozu – 20 krotność ceny biletu jednorazowego jednoliniowego normalnego do 5 km.
4. Opłata dodatkowa za nieuzasadnione spowodowanie zatrzymania autobusu wynosi – 150 krotność ceny biletu jednorazowego jednoliniowego normalnego do 5 km.