ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Strona główna

Pobierz dane XML Zamówienie publiczne: Budowa hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą techniczną przy Zespole Szkół Zawodowych w KurzętnikuDrukuj informację Zamówienie publiczne: Budowa hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą techniczną przy Zespole Szkół Zawodowych w Kurzętniku

Szczegóły informacji

Budowa hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą techniczną przy Zespole Szkół Zawodowych w Kurzętniku

Status: rozstrzygnięty

Tryb: nieograniczony

Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

Zamawiający: Powiat nowomiejski reprezentowany przez Zarząd Powiatu

Finansowanie: Finansowanie łączne

Nr UZP: 63759 - 2015

Termin składania ofert / wniosków: 2015-05-25 11:00:00

Termin otwarcia ofert / wniosków: 2015-05-25 11:15:00

Miejsce złożenia oferty: Starostwo Powiatowe ul. Rynek 1 ; 13-300 Nowe Miasto Lubawskie pokój nr 16 (sekretariat Starosty Nowomiejskiego).

Ogłoszono dnia: 2015-05-05 przez Andrzej Ochlak

Treść:

Numer ogłoszenia: 70263 - 2015; data zamieszczenia: 15.05.2015
OGŁOSZENIE O ZMIANIE OGŁOSZENIA
Ogłoszenie dotyczy: Ogłoszenia o zamówieniu.
Informacje o zmienianym ogłoszeniu:
63759 - 2015 data 05.05.2015 r.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Powiat Nowomiejski reprezentowany przez Zarząd Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim, ul. Rynek 1, 13-300 Nowe Miasto Lubawskie, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 056 4724220, fax. 056 4724222.SEKCJA II: ZMIANY W OGŁOSZENIU

II.1) Tekst, który należy zmienić:
  • Miejsce, w którym znajduje się zmieniany tekst: III.1.
  • W ogłoszeniu jest: Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości: 25 000,00 PLN, słownie: dwadzieścia pięć tysięcy złotych) w terminie do dnia 20 maja 2015 r. do godz. 11:00.
  • W ogłoszeniu powinno być: Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości: 25 000,00 PLN, słownie: dwadzieścia pięć tysięcy złotych) w terminie do dnia 25 maja 2015 r. do godz. 11:00.
  • Miejsce, w którym znajduje się zmieniany tekst: IV.4.4.
  • W ogłoszeniu jest: Termin składania ofert:20.05.2015 r., godzina 11:00, miejsce:Starostwo Powiatowe, ul. Rynek 1, 13-300 Nowe Miasto Lubawskie pokój nr 16 (sekretariat Starosty Nowomiejskiego).
  • W ogłoszeniu powinno być: Termin składania ofert:25.05.2015 r., godzina 11:00, miejsce:Starostwo Powiatowe, ul. Rynek 1, 13-300 Nowe Miasto Lubawskie pokój nr 16 (sekretariat Starosty Nowomiejskiego).

Nowe Miasto Lubawskie: Budowa hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą techniczną przy Zespole Szkół Zawodowych w Kurzętniku
Numer ogłoszenia: 63759 - 2015; data zamieszczenia: 05.05.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Powiat Nowomiejski reprezentowany przez Zarząd Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim , ul. Rynek 1, 13-300 Nowe Miasto Lubawskie, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 056 4724220, faks 056 4724222.
• Adres strony internetowej zamawiającego: sekretariat@powiat-nowomiejski.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą techniczną przy Zespole Szkół Zawodowych w Kurzętniku.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest budowa hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą techniczną przy Zespole Szkół Zawodowych w Kurzętniku. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje budowę nowej hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym połączoną z istniejąca szkołą poprzez istniejący dwukondygnacyjny łącznik. Skomunikowane zostaną dwie kondygnacje projektowanego i istniejącego budynku. Salę gimnastyczną zaprojektowano jako budynek jednokondygnacyjny o wysokości do stropu podwieszonego 8,3m i wymiarach wewnętrznych 20,87 x 36,96m. Na sali projektuje się pełnowymiarowe boiska do: koszykówki, siatkówki i tenisa oraz boisko niepełnowymiarowe do gry w piłkę ręczną. Sala dzielona kotarą na dwa poprzeczne boiska treningowe. Zaplecze socjalne składa się z dwóch zespołów szatniowych. Zagospodarowanie terenu obejmuje zakres ograniczony, niezbędny do użytkowania obiektu. Podstawowe parametry: • Powierzchnia zabudowy 1471,41 m2 • Powierzchnia użytkowa parteru 1354,40m2 • Powierzchnia użytkowa I piętra 567,07m2 • Powierzchnia użytkowa całkowita 1921,47m2 • Kubatura sali sportowej z zapleczem 12 794,65 m³ • Widownia mobilna 114 miejsc • Liczba kondygnacji: sala gimnastyczna 1 kondygnacja zaplecze szatniowo-sanitarne 2 kondygnacje Przedmiot zamówienia został szczegółowo określony w załącznikach do SIWZ: nr 1 a projekt zagospodarowania terenu - tom I, nr 1b - projekt budowlany - tom II i III, nr 2a - specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, nr 3 - przedmiary. W przypadku, gdy w projekcie budowlanym zostały użyte konkretne nazwy lub producenci w celu właściwego określenia przedmiotu zamówienia, zamawiający dopuszcza materiały równoważne opisywanym (art. 30 ust. 4 ustawy Pzp) wg załącznika nr 2b do SIWZ - tabele równoważności materiałów. W przypadku, gdy wykonawca zaproponuje materiały równoważne opisywanym jest obowiązany wykazać, że oferowane materiały spełniają wymagania określone przez zamawiającego..
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.21.22.25-9.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.10.2016.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości: 25 000,00 PLN, słownie: dwadzieścia pięć tysięcy złotych) w terminie do dnia 20 maja 2015 r. do godz. 11:00
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
• III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
o W celu oceny spełnienia tego warunku wykonawca w załączniku nr 8 do SIWZ Doświadczenie zawodowe, zobowiązany jest przedstawić wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane sposób należyty oaz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli w wykazie znajdą się minimum dwie najważniejsze roboty, polegające na budowie, przebudowie lub remoncie budynków obejmujących swoim zakresem roboty budowlane i roboty instalacyjne, do których zostaną załączone dowody, określające, że roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujący, że zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Dowodami są poświadczenia lub inne dokumenty, jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia. W przypadku, gdy Zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego roboty budowlane wskazane w wykazie zostały wcześniej wykonane, Wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów, o których mowa powyżej
• III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
o na podstawie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne w oparciu o art. 22 ust. 1 ustawy PZP (Załącznik nr 5 do SIWZ)
• III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
o W celu oceny spełnienia tego warunku wykonawca w załączniku nr 9 do SIWZ - Wykaz osób uczestniczących w wykonaniu zamówienia, zobowiązany jest wykazać się osobami, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności osobą odpowiedzialną za kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacją na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami. Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnił ten warunek, jeżeli wykaże, że Wykonawca będzie dysponował osobami zdolnymi do kierowania robotami budowlanymi, robotami sanitarnymi i robotami elektrycznymi, ze wskazaniem która z tych osób będzie pełnić funkcję kierownika budowy. W wykazie należy zawrzeć informacje na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami. Wraz z wykazem Wykonawca złoży oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia do pełnienia funkcji wskazanych w załączniku nr 9 do SIWZ, a w szczególności, że osoby wyznaczone do pełnienia funkcji kierowników robót oraz kierownika budowy posiadają uprawnienia budowlane w odpowiednich specjalnościach. W przypadku uczestnictwa w wykonywaniu zamówienia obywateli państw członkowskich (państwa członkowskie Unii Europejskiej. Konfederacja Szwajcarska, państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), wykonawca złoży oświadczenie, że osoby wskazane do pełnienia funkcji kierownika robót i budowy nabyły kwalifikacje zawodowe do wykonywania działalności w budownictwie, równoznacznej wykonywaniu samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w odpowiednich specjalnościach oraz posiadają odpowiednią decyzję o uznaniu kwalifikacji zawodowych lub oświadczenie że wymienione osoby mają prawo do tymczasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (tzw. świadczenie usług trans granicznych) Wykonawca złoży oświadczenie, że osoby wskazane w załączniku nr 9 do SIWZ, do pełnienia funkcji kierownika robót i budowy są członkami, lub są tymczasowo wpisane na listę członków, odpowiedniej izby samorządu zawodowego zgodnie z postanowieniami Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.932 ze zm.).
• III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
o Zamawiający uzna, że wykonawca spełnia ten warunek jeżeli do oferty zostanie dołączona: 1) opłacona polisa, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, 2) informacja banku potwierdzająca wysokość posiadanych środków finansowych na sfinansowanie robót w wysokości 50% ceny ofertowej lub zdolność kredytową w tej samej wysokości, wystawiona nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert (Załącznk nr 11 do siwz)
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
• wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
• wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
• oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
• informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
• opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.
Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy, na zasoby innych podmiotów przedkłada następujące dokumenty dotyczące podmiotów, zasobami których będzie dysponował wykonawca:
• informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową innego podmiotu, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
• opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że inny podmiot jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
• oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
• aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
• nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
• lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:
• 1 - Cena - 90
• 2 - okres gwarancji - 10
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany postanowień umowy w formie aneksu w następujących przypadkach: 1) ze względu na konieczność zmiany terminu określonego w pkt. 4.1 i 4.2 SIWZ realizacji zamówienia w następujących przypadkach : a) złe warunki atmosferyczne (np. obfite opady atmosferyczne , itp.) które uniemożliwiać będą prowadzenie robót b) w przypadku wstrzymania prac przez właściwe służby ze względu na zaistniałe nieprzewidziane sytuacje losowe takie jak : np. wypadek na budowie. c) ze względu na konieczność wykonania prac wynikających z zaleceń organów uprawnionych (np. nadzoru budowlanego), których konieczność realizacji nie została spowodowana przez Wykonawcę 2) ze względu na zmianę wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany: a) stawki podatku od towarów i usług, b) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podst. art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pacę, c) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne - jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę, 3) ze względu na zmianę podmiotów i osób wskazanych w umowie do realizacji zadania będą one mogły być zmienione, przy czym : a) zmiana kierownika robót lub budowy wymaga wniosku Wykonawcy uzasadniającego przyczynę zmiany. Zmiana osoby wyznaczonej do pełnienia funkcji kierownika robót lub budowy wymaga wskazania przez Wykonawcę innej osoby spełniającej warunek, o którym mowa w pkt.5.2 lit. b SIWZ oraz dostarczenia Zamawiającemu dokumentów wymienionych w pkt.14.2, 14.3 i 14.4 SIWZ b) zmiana lub rezygnacja z podwykonawcy, na którego zasoby wykonawca powoływał się, na zasadach określonych w art.26 ust.2b ustawy, w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art.22 ust.1 PZP wymaga wykazania przez Wykonawcę, iż proponowany inny podwykonawca lub Wykonawca samodzielnie spełnia warunki ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego (opisane w pkt. V SIWZ) w stopniu nie mniejszym niż wymagany w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://test.systemdobip.pl/powiat_nowomiejski
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Starostwo Powiatowe ul. Rynek 1 ; 13-300 Nowe Miasto Lubawskie pokój nr 20.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 20.05.2015 godzina 11:00, miejsce: Starostwo Powiatowe ul. Rynek 1 ; 13-300 Nowe Miasto Lubawskie pokój nr 16 (sekretariat Starosty Nowomiejskiego).
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: ze środków Ministra Sportu i Turystyki w ramach Programu Rozwoju Regionalnej Infrastruktury Sportowej.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Alina Banaszewska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2015-05-05
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Andrzej Ochlak
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2015-05-05 14:02:03
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Krzysztof Andrzejczak
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2015-05-05 14:18:24
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Krzysztof Andrzejczak
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2015-06-05 13:34:02
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2774 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony