ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-10-01 11:39:50 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Protokół Nr 7/08 Komisji Rewizyjnej z kontroli dotyczącej rozpatrzenia skarg państwa Grażyny i Mateusza Gralewskich na działalność Starosty Nowomiejskiego i Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim przeprowadzonej w dniu 10 lipca 2008r.

Na podstawie uchwały Nr XXIV/196/08 Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 30 czerwca 2008r. Komisja Rewizyjna w składzie:

Marek Ząbkiewicz - Przewodniczący komisji
Marek Arentowicz – Zastępca Przewodniczącego
Zbigniew Buzanowski - Sekretarz

dnia 10 lipca 2008r. przeprowadziła kontrolę dotyczącą rozpatrzenia skargi państwa Grażyny i Mateusza Gralewskich na działalność Starosty Nowomiejskiego oraz Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.
Komisja przeanalizowała dokumenty sprawy p. Grażyny i Mateusza Gralewskich zam. w Nowym Mieście Lubawskim przy ul. Krzywej 12 oraz zapoznała się z wyjaśnieniami p. Ewy Kalisz – Górzkowskiej - Naczelnika Wydziału Oświaty, Zdrowia i Polityki Społecznej Starostwa Powiatowego. Pisemne wyjaśnienia dotyczące sprawy p. Gralewskich przedłożone przez Starostę Nowomiejskiego p. Stanisława Czajkę stanowią załącznik nr 1 do protokołu.

W toku czynności kontrolnych, ustalono co następuje:
Pan Mateusz Gralewski oraz jego siostra – pani Grażyna Gralewska dnia 17 października 2006r. złożyli wnioski o przyznanie stypendiów finansowanych ze środków działania 2.2. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (załącznik nr 2 i 3). Studenci spełniali wymagane kryteria formalne m.in. kryterium dochodowe, w związku z czym dnia 30 października 2006r. z każdym z nich podpisano umowę przekazania stypendium. Umowy informowały o wysokości, okresie i formie przyznanego stypendium oraz warunkach zaprzestania jego wypłacania (załącznik nr 4 i 5). Stypendia przyznawała komisja stypendialna w oparciu o następujące przepisy prawne:
1. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 (Dz. U. z 2004r. Nr 200, poz. 2051 ze zm.) – wyciąg z Uzupełnienia dotyczący działania 2.2 ZPORR – Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne – załącznik nr 6;
2. ustawa z dnia 23 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992 ze zm.)
3. rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. z 2005r. Nr 105, poz. 881 ze zm.)
4. regulamin przyznawania stypendiów finansowanych ze środków Działania 2.2. ZPORR studentom mającym stałe zameldowanie na terenie Powiatu Nowomiejskiego znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, z obszarów zmarginalizowanych, w tym w szczególności obszarów wiejskich i restrukturyzacji przemysłów, stanowiącego załącznik do uchwały Nr LV/412/06 Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim z dnia 19 września 2006r. – załącznik nr 7.
Jednym z kryteriów decydujących o przyznaniu stypendium studentowi było osiągnięcie w 2005r. dochodu miesięcznego na osobę w rodzinie nie przekraczającego kwoty 504 zł.
Zgodnie z zawartymi umowami, w roku akademickim 2006/2007 każdy ze stypendystów otrzymał po 3 500 zł.
Dnia 31 stycznia 2008r. p. Gralewscy złożyli oświadczenia PIT-2C w celu rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Na tej podstawie stwierdzono, że w 2006r. pan Mateusz Gralewski uzyskał dochód - podjął staż (PIT – 2C – załącznik nr 8). Wystąpiono do Powiatowego Urzędu Pracy z prośbą o podanie wysokości stypendium stażowego (załącznik nr 9). W odpowiedzi PUP przedłożył zaświadczenie, z którego wynika, że p. Mateusz Gralewski osiągnął dochód w wys. 475,90 zł. (załącznik nr 10). Podjęcie stażu przez p. Gralewskiego spowodowało wzrost dochodu na osobę w rodzinie co oznacza, że student oraz jego siostra przestali spełniał kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania stypendium.
W związku z zaistniałą sytuacją, 20 lutego 2008r. wystosowano pismo do Urzędu Marszałkowskiego - Instytucji Wdrażającej projekt – z prośbą o wyjaśnienie czy po zakończeniu i rozliczeniu projektu stypendialnego należy ponownie przeliczyć dochód stypendystów, czy muszą oni zwrócić część stypendium. (załącznik nr 11). W odpowiedzi Urząd Marszałkowski poinformował, że wykryte po zakończeniu realizacji projektu uchybienia, a powstałe w trakcie jego realizacji, podlegają usunięciu (załącznik nr 12). Urząd Marszałkowski wskazał, że dochód należy ponownie przeliczyć. Studenci, którzy nienależnie pobrali stypendia są zobowiązani do ich zwrotu.
W oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. z 2005r. Nr 105, poz. 881 ze zm.) dokonano ponownego przeliczenia dochodu. Dochód ten liczono w następujący sposób: kwotę roczną dochodu rodziny Gralewskich (27 896,12 zł.) podzielono przez 12 miesięcy i do miesięcznego dochodu rodziny dodano stypendium stażowe (475,90 zł.) Otrzymany wynik podzielono przez liczbę członków rodziny (5 osób) i uzyskano wynik – 560,12 zł. (miesięczny dochód na osobę w rodzinie wzrósł 464,94 zł. do 560,12 zł. )
Wobec powyższego studenci przestali spełniać jedno z kryteriów uprawniających do stypendium. Zasadne było wezwanie państwa Gralewskich do zwrotu części stypendium.
Należy nadmienić, że w podobnej sytuacji jak p. Gralewscy znalazła się trójka innych studentów.
Pismami z dnia 17 marca 2008r. wezwano p. Gralewskich do zwrotu stypendium (załącznik nr 13 i 14). Dnia 19 marca 2008r. wpłynęły pisma państwa Gralewskich do Zarządu Powiatu z prośbą o umorzenie kwoty zwrotu stypendium (załączniki nr 15 i 16). Na posiedzeniu w dniu 14 kwietnia 2008r. Zarząd rozpatrzył ich wnioski odmownie (uchwała nr 58/317/2008 – załącznik nr 17) o czym p. Gralewscy zostali poinformowani na piśmie (załącznik nr 18 i 19). Jednocześnie w piśmie tym zaproponowano p. Gralewskim rozłożenie należności na raty. Dnia 18 kwietnia 2008r. państwo Gralewscy odwołali się do Rady Powiatu (załączniki nr 20 i 21). W odpowiedzi poinformowano ich, że zgodnie z uchwałą nr LII/383/2006 Rady Powiatu z dnia 27 czerwca 2006r. umorzeń dokonuje Zarząd Powiatu (załączniki nr 22 i 23). Należy podkreślić, że Zarząd ma prawo do dokonania umorzenia, a nie obowiązek. Na posiedzeniu w dniu 6 maja 2008r. Zarząd jeszcze raz przeanalizował sytuację państwa Gralewskich i ponownie odmówił umorzenia. Pismami z dnia 8 maja 2008r. poinformowano p. Gralewskich o odmowie umorzenia i powtórnie zaproponowano rozłożenie zadłużenia na raty (załącznik nr 24 i 25). Wobec braku odpowiedzi na tę propozycję, 15 maja 2008r. do p. Gralewskich wystosowano wezwania do zapłaty (załączniki nr 26 i 27) od którego p. Gralewscy złożyli odwołania (pisma z dnia 20 maja 2008r. - załączniki nr 28 i 29). Dnia 5 czerwca 2008r. Starosta Nowomiejski zwrócił się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z prośbą o wyjaśnienie czy dochód studentów był liczony prawidłowo (załącznik nr 30). Sposób obliczania dochodu przedstawiono także w pismach do p. Gralewskich (załącznik nr 31 i 32). Pismem z dnia 20 czerwca 2008r. Ministerstwo przedstawiło odmienne stanowisko od tego, które prezentuje Urząd Marszałkowski (załącznik nr 33). Ministerstwo stoi na stanowisku, że nie ma konieczności weryfikowania wysokości dochodu rodziny w trakcie trwania projektu, przy czym nie powołuje się na żaden konkretny przepis prawny. W tej sytuacji 25 czerwca 2008r. Wicestarosta Nowomiejski zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego o wyjaśnienie tej sprawy (załącznik nr 34). W odpowiedzi (pismo z dnia 7 lipca 2008r. – załącznik nr 35) Urząd Marszałkowski podtrzymał swoje poprzednie stanowisko – w przypadku p. Gralewskich zastosowano prawidłowe naliczenie dochodu, zasadne było wezwanie p. Gralewskich do zwrotu części stypendium. W/w pismo otrzymało również do wiadomości Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Dnia 9 lipca Radca Prawny p. Izabela Jacyno wydała opinię, że sposób rozliczania stypendiów wskazany przez Urząd Marszałkowski jest prawidłowy (załącznik nr 36).
23 i 27 czerwca 2008r. w trybie skargowym do Starostwa Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim wpłynęły pisma z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczące sprawy p. Gralewskich (załącznik nr 37 i 38). Uchwałą nr XXIV/196/08 Rada Powiatu zleciła Komisji Rewizyjnej rozpatrzenie kontroli dotyczącej skarg p. Gralewskich. 

Wnioski z kontroli

Z dokumentacji przedłożonej Komisji Rewizyjnej oraz ustnych wyjaśnień przedstawionych przez Naczelnika Wydziału Oświaty, Zdrowia i Polityki Społecznej wynika, że zarzuty p. Gralewskich są niesłuszne. W trakcie kontroli Komisja Rewizyjna ustaliła, że wszystkie działania podejmowane przez Zarząd Powiatu oraz pracowników Starostwa Powiatowego były właściwe i zgodne z przepisami prawa.
W opinii Komisji Rewizyjnej skargi na działalność Starosty Nowomiejskiego oraz Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim należy uznać za bezzasadne.

Zaleceń pokontrolnych nie wydano.

Protokół podpisano bez zastrzeżeń.
Niepodpisanie protokołu w ciągu 7 dni od jego otrzymania, będzie traktowane jako przyjęcie dokumentu w tej formie i treści.

Nowe Miasto Lubawskie, dnia 15 lipca 2008r.

Podpis Starosty Nowomiejskiego: 
/-/ Stanisław Czajka

Podpisy członków komisji:
1 /-/ Marek Ząbkiewicz
2 /-/ Marek Arentowicz
3 /-/ Zbigniew Buzanowski

« powrót do poprzedniej strony