ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLAkt prawny: XI/72/2019Drukuj informacjęAkt prawny: XI/72/2019

Szczegóły informacji

XI/72/2019

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XI/2019

Kadencja: VI kadencja

Data wejścia w życie: 2019-09-05

Data podjęcia/podpisania: 2019-09-05

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2019-09-05

Tytuł aktu:

w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim

Na podstawie:

Na podstawie art. 16a i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. tj. z 2019 r. poz. 511) w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.) Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uchwala, co następuje:

Treść:

§ 1. Uznaje się skargę pani  /wyłączenie jawności w zakresie danych osobowych; na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej; jawność wyłączyła Anna Andrzejczak - kierownik Biura Rady Powiatu/ na działalność Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim za bezzasadną z przyczyn wykazanych w uzasadnieniu do uchwały.  
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim. 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
UZASADNIENIE
 
22.07.2019 r. pocztą elektroniczną (email) do Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim wpłynęła skarga p.  /wyłączenie jawności w zakresie danych osobowych; na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej; jawność wyłączyła Anna Andrzejczak - kierownik Biura Rady Powiatu/ zawierająca zarzuty dotyczące działalności Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.
W ww. skardze skarżąca sformułowała zarzuty dotyczące zawierania umów na usługę audytu wewnętrznego (poniżej progu zamówień publicznych 30 000 euro) bez ogłoszenia na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. Zdaniem skarżącej zmniejsza to potencjalny krąg wykonawców, co nie wyklucza umyślnego działania organu na szkodę jednostki samorządu terytorialnego w zakresie niegospodarności w wydatkowaniu środków publicznych poprzez wybieranie wykonawcy usługi w sposób nietransparentny z potencjalnie wyższą ceną usługi niż występujące na rynku wykonawców tych usług oraz, że powiat nowomiejski w swoim regulaminie zamówień publicznych do 30 000 euro nie zawarł obowiązku zamieszczenia na stronach BIP zapytania ofertowego, gdy takowa usługa może być świadczona przed wielu wykonawców. 
Ponadto organ wykonawczy (w tym przypadku powiat) zdaniem skarżącej, w tymże regulaminie zawarł możliwość skierowania zapytania ofertowego do np. 3 podmiotów wykonujących usługę, gdzie nie jest wykluczone, że kieruje zapytanie ofertowe do 2 najdroższych podmiotów na rynku i do trzeciego z góry założonego z najniższą ceną, lecz niekoniecznie z najniższą ceną przy upowszechnieniu zamówienia na stronach BIP. Nieupublicznianie zamówień na stronach BIP, zdaniem skarżącej, dotyczy również innych usług, tj. obsługa prawna urzędu, transportowa, gastronomiczna itp. Skarżąca ponadto nadmienia, iż powiat nowomiejski jest organem wykonawczym nielicznym w kraju (na ok. 2800 jednostek samorządu terytorialnego), który nie korzysta z możliwości poszukiwania wykonawców poprzez strony BIP urzędu zazwyczaj w niższej cenie.
Skarga została wniesiona w trybie postępowania skargowego, które jest uregulowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 227 k.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Zgodnie z art. 229  pkt. 4 k.p.a. organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zarządu powiatu jest rada powiatu. 
Zgodnie z art. 16a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. tj. z 2019 r. poz. 511) rada powiatu rozpatruje: skargi na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. Na sesji w dniu 22 listopada 2018 r. Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim powołała Komisję Skarg, Wniosków i Petycji, określając jej skład osobowy i przedmiot działania.
Pismem z dnia 23.07.2019 r. Przewodniczący Rady Powiatu przekazał ww. skargę Komisji Skarg, Wniosków i Petycji celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Jednocześnie zawiadomiono skarżącą, że w związku z tym, iż w miesiącu sierpniu nie przewiduje się sesji, Rada Powiatu rozpatrzy skargę najprawdopodobniej we wrześniu.
Zgodnie ze Statutem Powiatu Nowomiejskiego Komisja podjęła czynności i odbyła trzy posiedzenia 
w następujących dniach: 30.07.2019 r., 07.08.2019 r. i 21.08.2019 r. 
W toku postępowania wyjaśniającego Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zbadała skargę i ustaliła co następuje:
Procedurę zamówień publicznych reguluje ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych /Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm./ oraz ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych /tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 869/. Wydatki, których wartość szacunkowa nie przekracza w danym roku budżetowym równowartości kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. kwoty 30 tys. euro, nie podlegają trybowi postępowania określonemu w ustawie. Skarżone postępowanie opiewa na kwotę 2991,86 euro, a więc znacznie poniżej progu ustawowego /zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2017 r. od 1 stycznia 2018 r. średni kurs stanowiący podstawę obliczenia wartości zamówienia wynosi 4,3117/  
Organ wykonawczy, tj. Zarząd Powiatu w uchwale nr 3/13/2018 z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie regulaminu realizacji wydatków o wartości szacunkowej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy  z dnia 28 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, uregulował tryb postępowania w udzielaniu zamówień publicznych do kwoty 30 tys. euro /w lipcu 2018 r. kiedy przeprowadzano postępowanie, obowiązywała uchwała Zarządu Powiatu nr 108/550/2017 z dnia 22 czerwca 2017 r./ Par. 4 ust. 1 pkt 2 regulaminu stanowi, że przy  wyborze wykonawcy zamówienia o wartości nieprzekraczającej 4 000 euro wydatek musi być dokonany zgodnie z zasadami określonymi art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, czyli m.in. w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnieciu założonych celów. W zakresie kwoty wydatku do 4000 euro regulamin nie określa do ilu wykonawców należy skierować ofertę, ani w jakiej formie, nie nakłada też obowiązku publikowania oferty w BIP. Komórka organizacyjna lub samodzielny pracownik przygotowujący zamówienie publiczne ma w tym zakresie swego rodzaju swobodę postępowania, jednakże mimo wszystko, zobowiązany jest do traktowania wszystkich podmiotów na równych prawach i do prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.
Według notatki z dnia 25 lipca 2018 r. w sprawie procedury wyboru audytora wewnętrznego wynika, że w dniu 18 lipca 2018 r. została wysłana wiadomość e-mail do dwóch podmiotów zajmujących się świadczeniem usług audytu wewnętrznego w celu oszacowania wartości usługi. Po otrzymaniu zwrotnych odpowiedzi została wybrana oferta z najniższą ceną. Jak wynika z informacji Kierownika Biura Kontroli i Audytu Małgorzaty Jedy, która przeprowadziła procedurę zamówienia, oprócz ceny, kierowała się również kompetencjami, doświadczeniem oraz tym, że podmioty te świadczyły już usługi dla Starostwa, a współpraca układała się dobrze.
Jednakowoż Komisja stwierdziła, że publikacja zamówień na stronach BIP niewątpliwie w znaczący sposób poszerza krąg potencjalnych wykonawców, stwarza wszystkim równe szanse i uczciwą konkurencję, co czyni taki przetarg bardziej transparentnym. Niewątpliwie też przyczynić się może do uzyskania najkorzystniejszej, niższej ceny, zwłaszcza że, co należy tu podkreślić, publikacja zamówień na BIP nie generuje dodatkowych kosztów. Z tych też względów Komisja będzie wnioskować o zmianę regulaminu. 
Skarga pani  /wyłączenie jawności w zakresie danych osobowych; na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej; jawność wyłączyła Anna Andrzejczak - kierownik Biura Rady Powiatu/ zawiera przesłanki, które zdaniem Komisji warte są uwzględnienia przy pracach nad treścią nowego regulaminu, niemniej jednak w świetle zebranego materiału dowodowego, wyjaśnień Pani Kierownik, aktualnej treści regulaminu trudno stwierdzić, że w przypadku udzielenia zamówienia na audyt wewnętrzny wystąpiły znaczne nieprawidłowości.
Z uwagi na powyższe, Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uznaje, że skarga na działalność Zarządu Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim jest bezzasadna.
 
POUCZENIE 

W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego).
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2019-09-11
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Kazimierz Wiśniewski
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2019-09-11 09:06:38
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Krzysztof Andrzejczak
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2019-09-11 09:06:40
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Krzysztof Andrzejczak
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-09-11 09:06:40
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
554 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony