Ekran szczegółów informacji
Szczegóły informacji
XVI/134/2011
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Nieokreślony
Status: Obowiązujący
Sesja: XVI/2011
Kadencja: IV kadencja
Data wejścia w życie: 2011-12-15
Data podjęcia/podpisania: 2011-12-15
Data rozpoczęcia obowiązywania: 2011-12-15
Tytuł aktu:
w sprawie trudnej sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Na podstawie:
Na podstawie par. 8 ust. 2 Statutu Powiatu Nowomiejskiego (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2009 r. Nr 28 poz. 511 z późn. zm.) Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uchwala, co następuje:
Treść:
§ 1. Rada Powiatu mając na uwadze pogarszającą się sytuację finansową Powiatu Nowomiejskiego oraz innych samorządów terytorialnych, postuluje o wprowadzenie zmian legislacyjnych, które złagodziłyby trudną sytuację finansową samorządów.
§ 2. Uchwałę kieruje się do Ministra Finansów oraz Wojewody Warmińsko – Mazurskiego.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 2. Uchwałę kieruje się do Ministra Finansów oraz Wojewody Warmińsko – Mazurskiego.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Zmiana ustawy o finansach publicznych dotycząca art. 242 i 243 jest wyjątkowo niekorzystna dla jednostek samorządu terytorialnego o niskich dochodach własnych. Małe powiaty m.in. takie jak Powiat Nowomiejski nie posiadają stabilnych źródeł dochodów własnych. Skutkiem bardzo trudnej sytuacji finansowej Powiatu Nowomiejskiego jest konieczność podjęcia decyzji przez Radę Powiatu o rezygnacji z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych i znaczne ograniczenie budżetów jednostek organizacyjnych powiatu.
Jest to tym bardziej niesprawiedliwe, że zmiana przepisów dotyka samorządy gminne i powiatowe, które wykazywały się dużą skutecznością w pozyskiwaniu środków z Unii Europejskiej. W celu sfinansowania wkładu własnego, zaciągały drogie kredyty. Ministerstwo Finansów chce ograniczyć deficyt finansów publicznych kosztem samorządów lokalnych, nie biorąc pod uwagę faktu, że deficyt samorządowy stanowi zaledwie 6% ogólnego deficytu budżetu państwa i jest związany w szczególności z finansowaniem inwestycji.
Dla Powiatu Nowomiejskiego oraz innych samorządów terytorialnych znajdujących się w podobnej sytuacji finansowej, trzyletni okres dostosowawczy do spełnienia indywidualnego wskaźnika obsługi długu, jest zdecydowanie zbyt krótki. Powiat Nowomiejski zachowuje dopuszczalny poziom zadłużenia w latach spłaty długu, zgodnie z regulacjami zapisanymi w art. 169 i 170 starej ustawy o finansach publicznych w związku z art. 121 ust. 8 i art. 85 pkt 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Natomiast zgodnie z art. 243 ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2010r. Rada Powiatu Nowomiejskiego od 2014r. nie będzie mogła uchwalić budżetu, ponieważ nie zostaje zachowana relacja opisana w art. 243 cytowanej ustawy. Obowiązek wynikający z dyspozycji art. 243 ustawy o finansach publicznych wymusza na Powiecie Nowomiejskim wprowadzenie zmian w gospodarce finansowej powiatu, które pozwolą na uchwalenie w 2014r. budżetu, zgodnie z zapisami ustawowymi.
Rada Powiatu postuluje, aby z planu limitu środków na obsługę długu, wyłączyć poręczenia jednostek samorządu terytorialnego udzielone samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej w celu ich ratowania, a jedynie w analizach obsługi długu uwzględniać zabezpieczone środki w budżecie na dany rok budżetowy, na ewentualne wystąpienie zobowiązań wymagalnych poręczonego kredytu.
Ponadto, postulujemy o wprowadzenie zmian legislacyjnych, które złagodziłyby trudną sytuację finansową samorządów. W przeciwnym razie istnieje groźba wstrzymania wielu inwestycji, co znacząco wpłynie na tempo wzrostu gospodarczego kraju.
Zmiana ustawy o finansach publicznych dotycząca art. 242 i 243 jest wyjątkowo niekorzystna dla jednostek samorządu terytorialnego o niskich dochodach własnych. Małe powiaty m.in. takie jak Powiat Nowomiejski nie posiadają stabilnych źródeł dochodów własnych. Skutkiem bardzo trudnej sytuacji finansowej Powiatu Nowomiejskiego jest konieczność podjęcia decyzji przez Radę Powiatu o rezygnacji z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych i znaczne ograniczenie budżetów jednostek organizacyjnych powiatu.
Jest to tym bardziej niesprawiedliwe, że zmiana przepisów dotyka samorządy gminne i powiatowe, które wykazywały się dużą skutecznością w pozyskiwaniu środków z Unii Europejskiej. W celu sfinansowania wkładu własnego, zaciągały drogie kredyty. Ministerstwo Finansów chce ograniczyć deficyt finansów publicznych kosztem samorządów lokalnych, nie biorąc pod uwagę faktu, że deficyt samorządowy stanowi zaledwie 6% ogólnego deficytu budżetu państwa i jest związany w szczególności z finansowaniem inwestycji.
Dla Powiatu Nowomiejskiego oraz innych samorządów terytorialnych znajdujących się w podobnej sytuacji finansowej, trzyletni okres dostosowawczy do spełnienia indywidualnego wskaźnika obsługi długu, jest zdecydowanie zbyt krótki. Powiat Nowomiejski zachowuje dopuszczalny poziom zadłużenia w latach spłaty długu, zgodnie z regulacjami zapisanymi w art. 169 i 170 starej ustawy o finansach publicznych w związku z art. 121 ust. 8 i art. 85 pkt 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Natomiast zgodnie z art. 243 ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2010r. Rada Powiatu Nowomiejskiego od 2014r. nie będzie mogła uchwalić budżetu, ponieważ nie zostaje zachowana relacja opisana w art. 243 cytowanej ustawy. Obowiązek wynikający z dyspozycji art. 243 ustawy o finansach publicznych wymusza na Powiecie Nowomiejskim wprowadzenie zmian w gospodarce finansowej powiatu, które pozwolą na uchwalenie w 2014r. budżetu, zgodnie z zapisami ustawowymi.
Rada Powiatu postuluje, aby z planu limitu środków na obsługę długu, wyłączyć poręczenia jednostek samorządu terytorialnego udzielone samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej w celu ich ratowania, a jedynie w analizach obsługi długu uwzględniać zabezpieczone środki w budżecie na dany rok budżetowy, na ewentualne wystąpienie zobowiązań wymagalnych poręczonego kredytu.
Ponadto, postulujemy o wprowadzenie zmian legislacyjnych, które złagodziłyby trudną sytuację finansową samorządów. W przeciwnym razie istnieje groźba wstrzymania wielu inwestycji, co znacząco wpłynie na tempo wzrostu gospodarczego kraju.