Ekran szczegółów informacji
Szczegóły informacji
XLII/267/2022
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XLII/2022
Kadencja: VI kadencja
Data podjęcia/podpisania: 2022-03-31
Data wejścia w życie: 2022-03-31
Data rozpoczęcia obowiązywania: 2022-03-31
Tytuł aktu:
w sprawie przekazania skargi na działalność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nowym Mieście Lubawskim
Na podstawie:
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 528) w związku z art. 229 pkt 2 i art. 231 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uchwala, co następuje:
Treść:
§ 1. Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uznaje się za niewłaściwą do rozpatrzenia skargi pana /wyłączenie jawności w zakresie danych osobowych; na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej; jawność wyłączyła Anna Andrzejczak - kierownik Biura Rady Powiatu/ na działalność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nowym Mieście Lubawskim.
§ 2. Przekazuje się niniejszą skargę do rozpatrzenia Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego w Olsztynie jako organowi właściwemu.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 2. Przekazuje się niniejszą skargę do rozpatrzenia Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego w Olsztynie jako organowi właściwemu.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
14 marca 2022 r. wpłynęła skarga pana /wyłączenie jawności w zakresie danych osobowych; na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej; jawność wyłączyła Anna Andrzejczak - kierownik Biura Rady Powiatu/ zawierająca zarzuty dotyczące działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nowym Mieście Lubawskim.
Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim nie jest organem właściwym do rozpatrzenia ww. skargi. Powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego stanowią administrację zespoloną w powiecie zgodnie z art. 33b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 528 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 135) zadania realizowane przez kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży stanowią zadania administracji rządowej.
Istotnie, zgodnie z art. 229 pkt. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm), rada powiatu jest uprawniona do rozpoznania skarg na kierowników powiatowych inspekcji, jednakże z wyłączeniem sytuacji określonych w punkcie 2 tegoż artykułu. Punkt ten stanowi, że do rozpoznawania skarg na kierowników powiatowych inspekcji – w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - upoważniony jest wojewoda lub organ wyższego stopnia.
W związku z powyższym, organem właściwym do rozpoznania skargi na działalność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nowym Mieście Lubawskim jako organu realizującego zadania z zakresu administracji rządowej, jest organ wyższego stopnia tj. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Olsztynie. Tym samym skarga podlega przekazaniu do organu właściwego celem jej rozpoznania. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wyrokach sądów administracyjnych i rozstrzygnięciach nadzorczych wojewodów (m.in. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 września 2014 r. II SA/Łd 710/14, rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z dnia 28 lutego 2019 r. NK-I.4131.36.2019.AHor)
Z uwagi na powyższe, uznaje się za zasadne podjęcie przedmiotowej uchwały.
Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim nie jest organem właściwym do rozpatrzenia ww. skargi. Powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego stanowią administrację zespoloną w powiecie zgodnie z art. 33b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 528 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 135) zadania realizowane przez kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży stanowią zadania administracji rządowej.
Istotnie, zgodnie z art. 229 pkt. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm), rada powiatu jest uprawniona do rozpoznania skarg na kierowników powiatowych inspekcji, jednakże z wyłączeniem sytuacji określonych w punkcie 2 tegoż artykułu. Punkt ten stanowi, że do rozpoznawania skarg na kierowników powiatowych inspekcji – w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - upoważniony jest wojewoda lub organ wyższego stopnia.
W związku z powyższym, organem właściwym do rozpoznania skargi na działalność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nowym Mieście Lubawskim jako organu realizującego zadania z zakresu administracji rządowej, jest organ wyższego stopnia tj. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Olsztynie. Tym samym skarga podlega przekazaniu do organu właściwego celem jej rozpoznania. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wyrokach sądów administracyjnych i rozstrzygnięciach nadzorczych wojewodów (m.in. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 9 września 2014 r. II SA/Łd 710/14, rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego z dnia 28 lutego 2019 r. NK-I.4131.36.2019.AHor)
Z uwagi na powyższe, uznaje się za zasadne podjęcie przedmiotowej uchwały.